زیبایی‌هایی برای تجربه کردن؛ حتی اگر کوهی از مشکلات پیش رو باشد

 | تاریخ ارسال: 1393/9/25 | 

زیبایی‌هایی برای تجربه کردن؛ حتی اگر کوهی از مشکلات پیش رو باشد

تعریف ملاک موفقیت گاهی سخت و دشوار است، عمده افرادی که مطرح می‌شوند موفقیت‌های تحصیلی، کاری، ورزشی قابل توجهی را کسب کرده‌اند و قطعا حق آنها تقدیر و ستایش شدن است. در حوزه معلولیت، گاهی قهرمان پروری از موضوعاتی است که رسانه‌ها بدنبال آن هستند هرچند اصل این موضوع نیز در صورت پرداختن صحیح مناسب و در خور توجه است و می‌تواند تاثیرات اجتماعی خاص خودش را داشته باشد.

در بررسی زندگی افراد موفق هیچگاه نباید توجه به امکانات و شرایطی که افراد در آن رشد کرده و مهارت‌های مختلف کسب کرده‌اند را از یاد برد. برای خیلی از افراد اوقات فرغت تابستان با گذراندن دوره‌های مختلف و کسب مهارت‌های متعدد سپری می‌شود اما برای افرادی که معلولیت‌های شدید و خیلی شدید دارند به دلیل نبودن مراکز مناسب سازی شده و مشکلات حمل‌ونقل و دسترسی به کلاس‌های آموزشی مخصوصا در شهرستان‌ها افراد دارای معلولیت تنها می‌توانند با خودآموزی و آزمون و خطا و با صرف وقت و انرژی زیاد مهارت‌های مورد نیاز خود را کسب کنند و البته تنها در صورتی که اراده کافی را در خود به وجود آورده باشند. محمد رضی زاده یکی از این افراد است که معلولیت از نوع اتروفی عضلانی خیلی شدید دارد و ساکن شهرک سفیدرود در 5 کیلومتری شهر منجیل است.

محمد متولد 1371 است و مانند بسیاری از افراد با معلولیت خیلی شدید برای مهارت‌های خود هیچگونه کلاس و آموزشی را سپری نکرده است و این روزها کار راه اندازی وب سایت‌ها و پشتیبانی فنی آنها را به کمک دوستان و همکارانش بر عهده دارد و از استقلال مالی کامل برخوردار است. برای اهدافش سقفی وجود ندارد، اهدافش مشخص است و در تلاش است کارش را گسترش داده و موانع ورود به دانشگاه را از سر راهش بردارد، موانعی که هیچگاه به ذهن افراد غیر معلول هم نمی‌رسد که بتوانند مانعی برای تحصیل باشند.

موانعی مانند پله‌های دانشگاه، حضور مستمر در کلاس‌ها، جزوه نویسی و برای محمد که دامنه حرکتی خیلی خیلی محدود در انگشانش دارد پاسخ به سوالات امتحانات پایان ترم هم یک چالش بزرگ است. او در کنار تحصیل به فکر گسترش کار و فعالیت‌های مجازی است و می‌گوید «باید شرکتی ثبت کنم و با راه‌اندازی دفتر، حرفه‌ای‌تر فعالیت کنم چرا که افرادی که با من کار می‌کنند حرفه‌ای هستند و از نظر تخصصی می‌توانیم پاسخگوی نیاز مشتریانمان باشیم. نیاز دارم زبان‌های برنامه نویسی تحت وب را بهتر یاد بگیرم و تخصصی‌تر مطالعه کنم، در حال حاضر کانفیگ سرور و نصب اسکریپ‌های مختلف را با سختی زیاد یادگرفته‌ام اما دنیای کامپیوتر و شبکه انتهایی ندارد و باید تلاشم را چند برابر کنم».

محمد که با تکیه براراده و پشتکارش توانسته موضوع داشتن کار را تنها با استفاده از یک انگشت آن هم با دامنه حرکتی محدود در دستانش حل کند، سایر مشکلاتش را حل شدنی می‌داند و با تمرکز بر راه حل‌ها تلاش می‌کند هزینه‌های اضافی را که برای خیلی از افراد قابل تصور هم نیست با کار و فعالیت بیشتر جبران کند. او گاهی تا روزی 15 ساعت مشغول کار است و با کیبورد مجازی تایپ می‌کند و مدتی است بصورت مجازی در حال یادگیری زبان انگلیسی است و می‌گوید برایش تسلط به زبان انگلیسی حیاتی است.

برای افراد با معلولیت خیلی شدید مسافرت گاهی غیر ممکن است و هزینه زیادی در بر دارد، بلیط نیم بهای ایر لاین‌های دولتی تنها شامل خود فرد می‌شود و همراهانش باید نرخ مصوب را پرداخت کنند که گاهی به خاطر چارتری نبودن بسیار بیشتر از بلیط‌های عادی تمام می‌شود. توجه به شدت معلولیت در دریافت خدمات از موضوعاتی است که سال‌هاست در دنیا به آن توجه شده است اما این موضوع در ایران کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و آنچه به نظر می‌رسد ملاک دریافت خدمات، تعداد مراجعه به سازمان بهزیستی و اصرار به این سازمان است که با شان معلولان سازگاری ندارد.

محمد عاشق سفر است و سفر به جزیره کیش را بهترین سفر خود قلمداد می‌کند و می‌گوید: «در این سفر تجربه‌های جدید زیادی داشتم، نگرانی‌هایی در مورد هتل و جابجایی در جزیره و در کل لذت بردن از سفرم وجود داشت اما بر خلاف انتظارم محیط برای من نسبت به خیلی از جاهایی که قبلا رفته بودم مناسب‌تر بود و تا حدودی امکان تردد در معابر و مراکز خرید به خاطر مناسب سازی‌های صورت گرفته فراهم بود، در این سفر پدرم و تعدادی از دوستانم همراهم بودند و برای من تجربه خیلی خوبی بود و سنگینی نگاه دیگران را کمتر احساس می‌کردم.

امیدوارم که موضوع پذیرفته شدن افراد معلول در جامعه زودتر اتفاق بیافتد و ما هم مانند سایر افراد بتوانیم بدون هیچگونه مشکلی در جامعه حضور داشته باشیم و از فرصت‌های برابر برخوردار باشیم و تهیه ویلچر برقی مناسب با توجه به شرایط جسمی و حمل‌ونقل برای من چالش بزرگی نباشد و فکر می‌کنم باید بیشتر و بیشتر به مشکلات افراد با معلولیت‌های خیلی شدید توجه شود».

محمد تقریبا تمام درآمدش را صرف زندگی فعال خود می‌کند و تلاش می‌کند بدون کمک گرفتن از خانواده‌اش که تا این مرحله از زندگی‌اش زحمت زیادی برای او کشیده‌اند با پرداخت به یکی از دوستانش در نقش پرستار او را به فیزیوتراپی و خرید و مسافرت‌های کوتاه ببرد. این موضوع هرچند هزینه زیادی برایش دارد اما احساس مستقل بودن برایش شیرین است و احساس راحتی بیشتری دارد.

محمد عضو گروه ماجراجویان معلول ایران شده است و تلاش می‌کند روحیه ماجراجویانه‌ای داشته باشد و دوست دارد با وجود معلولیتی که دارد پرواز و سایر فعالیت‌های پرهیجان را انجام دهد. شب‌های زیادی در جنگل و چادر در جمع دوستانش کنار آتش با وجود سرمای هوا و مه غلیظ بوده است و تلاش می‌کند بیشترین بهره را از زندگی خود ببرد. برای او زندگی پر از زیبایی‌هایی است که ارزش تجربه کردن و دیدن دارند حتی اگر کوهی از مشکلات و موانع در پیش رو باشد.

زیبایی‌هایی برای تجربه کردن؛ حتی اگر کوهی از مشکلات پیش رو باشد

مصاحبه من با محمد رضی زاده چاپ شده در روزنامه مردم سالاری

نویسنده: سعید ضروری

منبع: معلولان نیوز


دفعات مشاهده: 4167 بار   |   دفعات چاپ: 1057 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

همراه شویم







   

شمعدانی کیست؟

  • پایگاه اینترنتی معلولان ایران ـ شمعدانی ـ به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به تک تک افراد جامعه کشورعزیزمان ایران راه اندازی شده است.
    شمعدانی به یک درد مشترک می پردازد.
  • درد قریب به بیست میلیون شهروند ایرانی یعنی " معلولیت " ؛ شهروندانی که با موضوع معلولیت دست به گریبانند حال یا خود عضوی دچار معلولیت دارند یا یکی و شاید دو یا سه یا ... نفر از اعضای خانواده اشان معلولیت دارند یا عضو تیم بزرگ و دلسوز توانبخشی ایران می باشند.
  • در شمعدانی می توانید از اهم اخبار معلولان، مناسب سازی محیط های شهری ( چه در همین تهران خودمان و چه در روستای خود شما)، بحث و جدلهای دولتمردان درباره معلولان، ورزش، قوانین و مقرارت کشوری و بین المللی، مقاله های مفید و سودمند و هر مطلبی مرتبط با معلولیت آگاه شوید.

اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 53 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 57 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 25116088 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 2188 بازدید

شمعدانی حمایت می کند


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شمعدانی | پایگاه اینترنتی معلولان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb