کاش شهردار برای یک روز روی ویلچر بنشیند

 | تاریخ ارسال: 1393/7/6 | 

کاش شهردار برای یک روز روی ویلچر بنشیند


تهران -موظفیم شرایطی فراهم آوریم تا جانبازان و معلولان خانه نشینی پیشه نکرده و در جامعه حاضر شوند، چراکه حضور این افراد در جامعه می تواند خیلی از مشکلات جسمی شان که از عدم تحرک نشات می گیرد را کاهش داده و در حکم پیشگیری عمل کند. اینجاست که اگر می گوییم و می دانیم پیشگیری بهتر از درمان است، باید در این زمینه گام های موثری برداریم و از تجربه کردن چنین پیشنهادی روی نتابیم.

وقتی یک جانباز جنگ تحمیلی یا فرد معلول نمی تواند امور روزمره و جاری خود را در هر به تنهایی و بدون کمک گرفتن از سایرین به انجام برساند، معنایش این است که شهرمان معلول است.

 از جمله اقداماتی که برای رفاه جانبازان و معلولان در تهران صورت گرفته، راه اندازی سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان است که با استقبال گسترده این عزیزان همراه شده است؛ به این بهانه به سراغ یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران رفتیم که بارها و بارها از مشکلات این قشر در رفت و آمدهای روزمره سخن گفته و شهر را در خدمت رسانی به این اقشار، معلول خوانده است.

دکتر رحمت اله حافظی با مثبت ارزیابی کردن راه اندازی سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان، این اقدام را مثبت و در خور تقدیر خواند و گفت: به تازگی جلسه ای با اعضای انجمن معلولان ضایعات نخاعی داشتم که در صحبت درباره سامانه راه اندازی شده، متوجه استقبال ایشان از این اقدام خوب شدم، منتها در دو مورد بحث داشتند که یکی هزینه استفاده از این سامانه بود که کاهش یافت و مرتفع شد و دیگری درباره تعداد سرویس های به کار گرفته شده در این طرح بود که قرار است رفع شود.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه این سامانه توانسته بخشی از نیازهای جانبازان و معلولان را مرتفع نماید، افزود: موظفیم شرایطی فراهم آوریم تا جانبازان و معلولان خانه نشینی پیشه نکرده و در جامعه حاضر شوند، چراکه حضور این افراد در جامعه می تواند خیلی از مشکلات جسمی شان را کاهش دهد. این افراد در نتیجه عدم تحرک، مستعد ابتلای به بیماری های سنگ کلیه و پیرو آن، عفونت های ناشی از سنگ کلیه، پوکی استخوان، خشکی مفاصل و غیره هستند.

حافظی در ادامه گفت: در حقیقت خارج شدن این افراد از منزل برایشان حکم پیشگیری از مشکلات بعدی را دارد. اینجاست که اگر می گوییم و می دانیم پیشگیری بهتر از درمان است، باید شرایطی فراهم آوریم که جانبازان و معلولان بتوانند در سطح شهر تردد نمایند و البته ترددشان راحت باشد تا تداوم بیابد.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران افزود: این موضوع را می توان جور دیگر هم بیان کرد و گفت شهر ما وقتی شهری سالم، جامع و کامل خواهد بود که یک فرد ویلچر نشین بتواند از منزل خود به هر نقطه از شهر که خواست، بدون آنکه از کمک دیگران استفاده نماید، سفر کرده و بازگردد، که متاسفانه اکنون اینچنین نیست چراکه شهر در خدمت رسانی به ایشان ناتوان است.

عضو شورای راهبردی معلولان در ادامه پیشنهاد جالب توجهی برای پی بردن مسئولان به معلویت شهر ارائه کرد و گفت: از آقای شهردار می خواهم که نه یک هفته، بلکه تنها یک روز روی ویلچر بنشیند و در سطح شهر تردد کرده و به کارهای روزانه خود برسد تا ببینیم آیا چنین امکانی خواهد یافت یا خیر؟ بد نیست از شهرداران مناطق بخواهیم یک روز در سال روی ویلچر بنشینند و به کارهای خود رسیدگی کنند تا دریابند که اوضاع شهر چگونه است و چقدر در رفع مشکلات موفق عمل کرده اند.

وی افزود: مشکلاتی که احتمالا این مدیران شهری با آن مواجه خواهند بود در حالی قابل توجه و بغرنج به نظر می رسد که این افراد راننده و خودرو در اختیار دارند و حتی برای رفت و آمد به دفتر خود در محل کار نیز از آسانسور بهره می گیرند، حال آنکه جانبازان و معلولان از چنین امکاناتی محرومند و خود را مقابل شهری که معلول است، تنها می بینند؛ یعنی مشکلات شهر گریبانگیرشان می شود.

حافظی در ادامه، به کارگیری چنین پیشنهادی را برای کسب تجربه مفید خواند و گفت: نه تنها تجربه کردن چنین اقدامی بد نخواهد بود، بلکه ممکن است به فراهم آوردن زیرساخت های لازم برای زندگی جانبازان و معلولان در سطح شهر منجر شده و شرایطی فراهم آورد که شهر بتواند وظایف خود در استفاده از تمامی ظرفیت های جامعه را به انجام رسانده و پذیرای افراد ویلچر نشین باشد.

وی در پایان گفت: شاید با بکارگیری چنین راهکاری بتوان امید داشت که بعد از گذشت سالیان متمادی از پایان جنگ، شهر و مدیریت شهری از معلولیت رهایی یافته و میزبان خوبی برای جانبازان و معلولان باشد؛ بماند که بر این باوریم که شهرمان نه تنها برای جانبازان و معلولان مناسب نیست، بلکه در ارائه خدمت به سالمندان نیز ناتوان است!

منبع: ایرنا


دفعات مشاهده: 2710 بار   |   دفعات چاپ: 877 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

همراه شویم







   

شمعدانی کیست؟

  • پایگاه اینترنتی معلولان ایران ـ شمعدانی ـ به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به تک تک افراد جامعه کشورعزیزمان ایران راه اندازی شده است.
    شمعدانی به یک درد مشترک می پردازد.
  • درد قریب به بیست میلیون شهروند ایرانی یعنی " معلولیت " ؛ شهروندانی که با موضوع معلولیت دست به گریبانند حال یا خود عضوی دچار معلولیت دارند یا یکی و شاید دو یا سه یا ... نفر از اعضای خانواده اشان معلولیت دارند یا عضو تیم بزرگ و دلسوز توانبخشی ایران می باشند.
  • در شمعدانی می توانید از اهم اخبار معلولان، مناسب سازی محیط های شهری ( چه در همین تهران خودمان و چه در روستای خود شما)، بحث و جدلهای دولتمردان درباره معلولان، ورزش، قوانین و مقرارت کشوری و بین المللی، مقاله های مفید و سودمند و هر مطلبی مرتبط با معلولیت آگاه شوید.

اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 53 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 70 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 25180949 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 6956 بازدید

شمعدانی حمایت می کند


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شمعدانی | پایگاه اینترنتی معلولان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb