زنان بیشتر از مردان دچار عوارض حاد، شرایط مزمن و معلولیت‌ها می‌شوند

 | تاریخ ارسال: 1390/8/4 | 

زنان بیشتر از مردان دچار عوارض حاد، شرایط مزمن و معلولیت‌ها می‌شوند

مدیر گروه تخصصی سلامت جمعیت، خانواده و مدارس مرکز بهداشت خراسان رضوی گفت: سلامت دارای دو جنبه فردی و جمعی است و برخورداری از آن، حق همه انسان‌هاست، به ویژه برای زنان که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و در تامین بهداشت و سلامت جامعه نقش موثری دارند.

دکتر حامد قضاوی خاطرنشان کرد: با آنکه آمار، حاکی از طول عمر بیشتر زنان نسبت به مردان است (زنان73 سال و مردان 70 سال)، ولی کیفیت زندگی آنان با مشکل همراه است، چرا که زنان به نسبت، بیش از مردان دچار عوارض حاد، شرایط مزمن و معلولیت‌های طولانی مدت و کوتاه مدت می‌شوند.
وی ادامه داد: براساس یافته‌های اولیه از تحقیق سازمان بهداشت جهانی، زندگی بی‌تحرک یکی از 10 علت عمده مرگ و میر در جهان است و عدم فعالیت بدنی باعث افزایش مرگ و میر، ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع 2 و چاقی می‌شود.
قضاوی افزود: میزان بی‌تحرکی در تمام کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بالاست، در کشورهای توسعه یافته بیش از نیمی از بالغین به اندازه کافی تحرک ندارند، این مساله در شهرهای بزرگ کشورهای در حال توسعه هم که به سرعت رشد می‌کنند، مشکل عمده‌تری است زیرا حتی در مناطق روستایی کشورهای در حال توسعه وقت‌گذرانی غیرفعال مثل تماشای تلویزیون در حال افزایش است.
وی با بیان اینکه نتیجه این تغییرات در زندگی افزایش میزان چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی است، اضافه کرد: فعالیت بدنی منظم می‌تواند سلامت زنان را بهبود ببخشد و از بیماری‌ها و ناتوانی‌های مرتبط با بی‌تحرکی پیشگیری کند.
مدیر گروه تخصصی سلامت جمعیت، خانواده و مدارس مرکز بهداشت خراسان رضوی تصریح کرد: حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی در پنج روز هفته خطر بیماری‌های مرتبط با بی‌تحرکی را کاهش می‌دهد، به طور مثال پیاده‌روی سریع برای به دست آوردن بسیاری از این اثرات کافی است، اگر چه با افزایش سطح فعالیت، فواید آن نیز افزایش می‌یابد.
قضاوی، فعالیت بدنی منظم را مفید دانست و اظهارکرد: این کار خطر مرگ و میر قبل از بلوغ و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی یا سکته مغزی را کاهش می‌دهد، در حالی که بیماری‌های قلبی و سکته مغزی یک سوم تمام مرگ‌های زنان در جهان و نیمی از مرگ‌های زنان در 50 سالگی و بالاتر را در کشورهای در حال توسعه به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: فعالیت بدنی منظم خطر ایجاد بیماری‌های قلبی و سرطان روده‌ها را 50 درصد، خطر ابتلای به دیابت نوع 2 را 50 درصد و همچنین احتمال ابتلای به فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.
مدیر گروه تخصصی سلامت جمعیت، خانواده و مدارس مرکز بهداشت خراسان رضوی بیان کرد: این کار همچنین به پیشگیری یا کاهش پوکی استخوان کمک می‌کند، خطر شکستگی لگن را تا 50 درصد در زنان کاهش می‌دهد، باعث ترفیع سلامت روحی و روانی می‌شود، اضطراب، استرس و احساس افسردگی و تنهایی را نیز کاهش داده و اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد، علاوه بر این کمک می‌کند تا از عادات خطرناک مثل مصرف سیگار و سوء استفاده از مواد مخدر و رژیم غذایی بد و خشونت جلوگیری شود.
قضاوی در پایان گفت: یکی دیگر از فواید فعالیت بدنی منظم این است که خطر چاقی را 50 درصد نسبت به افراد بی‌تحرک کاهش می‌دهد و کمک می‌کند تا استخوان‌ها، عضلات و مفاصل سالمی داشته باشیم همچنین به درمان حالت‌های دردناک مثل کمردرد و زانودرد کمک می‌کند.

منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران


دفعات مشاهده: 5921 بار   |   دفعات چاپ: 1568 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 194 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

همراه شویم







   

شمعدانی کیست؟

  • پایگاه اینترنتی معلولان ایران ـ شمعدانی ـ به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به تک تک افراد جامعه کشورعزیزمان ایران راه اندازی شده است.
    شمعدانی به یک درد مشترک می پردازد.
  • درد قریب به بیست میلیون شهروند ایرانی یعنی " معلولیت " ؛ شهروندانی که با موضوع معلولیت دست به گریبانند حال یا خود عضوی دچار معلولیت دارند یا یکی و شاید دو یا سه یا ... نفر از اعضای خانواده اشان معلولیت دارند یا عضو تیم بزرگ و دلسوز توانبخشی ایران می باشند.
  • در شمعدانی می توانید از اهم اخبار معلولان، مناسب سازی محیط های شهری ( چه در همین تهران خودمان و چه در روستای خود شما)، بحث و جدلهای دولتمردان درباره معلولان، ورزش، قوانین و مقرارت کشوری و بین المللی، مقاله های مفید و سودمند و هر مطلبی مرتبط با معلولیت آگاه شوید.

اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 53 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 35 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 25172053 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 2910 بازدید

شمعدانی حمایت می کند


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شمعدانی | پایگاه اینترنتی معلولان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb