معلولیت شهر یا ناتوانی معلولان

گزارش خبری مهر/
معلولیت شهر یا ناتوانی معلولان

بحث مناسب سازی اماکن شهری برای معلولان مقوله ای است که با وجود اینکه راجع به آن سخن بسیار گفته شده اما هنوز در عمل فاصله زیادی تا رسیدن به شرایط استاندارد وجود دارد.
به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، اگر پای درد دل معلولان نشسته باشید عمده گلایه آنان از وضعیت موجود در فضاهای شهری از جمله ادارات، پارک ها، بانکها، کیوسک های تلفن، اماکن عمومی و ... است.
جملاتی مانند "باید در خانه بمانیم چون هیچ چیز در شهر استاندارد نیست"، "دوست دارم سینما بروم، فرهنگسرا بروم، ورزش کنم ولی هیچ کدام از این امکان برای من مناسب سازی نشده است" و ... از جمله جملاتی است که معلولان از آن به عنوان درد یاد می کنند و سالهاست برای این "درد" درمانی اندیشیده نشده است.
شاید هنگامی که از خیابان عبور کرده اید گاهی اوقات شاهد نگاه ترحم آمیز مردم به نابینایی بوده اید که برای رد شدن از خیابان دستان عابری را می طلبد و اگر برای او امکانات مناسب تهیه می شد نیازمند دستان کسی نبود.
حتی ممکن است وقتی برای انجام کاری به یکی از ادارات مراجعه کرده باشید متوجه توقف ویلچر یک معلول در پشت پله ها شده باشید که برای بالا رفتن از این همه پله چندین نفر باید به یاری او بشتابند و اگر برای او محل مناسبی در نظر گرفته شده بود پشت خط پله های ادارات با حسرت به پاهایش نگاه نمی کرد.
همه این حسرت ها و گلایه ها را می شود رفع کرد اما هر روز با وجود اینکه هر کدام از ما شاهد این صحنه های تلخ و دردناک هستیم ولی چرا کاری انجام نمی شود.
یکی از نهادهایی که در این زمینه فعالیت های خود را باید دوچندان کنند شهرداریها هستند که در این راستا امروز کلیه شهرداران استان لرستان با حضور در یک دوره آموزشی از نزدیک با چگونگی استانداردسازی اماکن شهری برای معلولان آشنا شدند.
کارشناس مسئول مناسب سازی بهزیستی استان لرستان و دبیر مناسب سازی غرب کشور در این کارگاه آموزشی در سخنانی گلایه آمیز از وضعیت کنونی حاکم بر شهرهای استان انتقاد کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که ما در لرستان با آن مواجه هستیم این است که پس از رایزنیها با مدیر یک سازمان و قانع کردن وی برای پیگیری مناسب سازی فضای اداره آن مدیر عوض می شود و مدیر بعدی نیز تعهدی در قبال تصمیمات مدیر قبلی ندارد.
مصطفی سراج با تاکید بر اینکه در حال حاضر کار در زمینه مناسب سازی اماکن در لرستان بسیار کند پیش می رود، عنوان کرد: وضعیت کنونی در زمینه مناسب سازی راضی کننده نیست.
وی با تاکید بر اینکه مناسب سازی اماکن تنها برای گروههای کم توان نیست، عنوان کرد: این در حالی است که حتی برخی از اماکن فعلی برای سایر افراد جامعه نیز استاندارد نیستند.
کارشناس مسئول مناسب سازی بهزیستی استان لرستان و دبیر مناسب سازی غرب کشور با تاکید بر اینکه عمده پله هایی که طراحی می شود غیر استاندارد است، عنوان کرد: بسیاری از عوارضی که امروزه در ستون فقرات و مفاصل افراد رخ می دهد به خاطر طراحی های نامناسب است.
سراج با اشاره به مشکلات موجود در شهرها و ساختار ساختمانهای شهری در این زمینه، عنوان کرد: تغییر نگرش را نمی توان در مردم نسبت به جامعه معلولان به وجود آورد مگر به مردم آگاهی دهیم و احساس مسئولیت و مشارکتشان را بیدار کنیم.
عدم استخدام معلولان در ادارات به خاطر استفاده از ویلچر!

وی با تاکید بر اینکه منظور از یادآوری ایرادات در این زمینه زیرسئوال بردن نهادهای مختلف نیست، یادآور شد: ما در حال حاضر داریم معلولی را که در رشته مهندسی دارای دکتری است ولی چون از ویلچر استفاده می کنند جایی وی را استخدام نمی کند.
کارشناس مسئول مناسب سازی بهزیستی استان لرستان ادامه داد: یا در موارد دیگری ما داشتیم معلولی را که در آزمون استخدامی قبول شده بود ولی در مصاحبه به خاطر معلولیت و استفاده از ویلچر و مناسب نبودن فضای آن اداره رد شد.
روند فعلی ظلمی غیر قابل دفاع در حق معلولان است
سراج با تاکید بر اینکه روند موجود یک ظلم غیر قابل دفاع در در حق معلولان است، یادآور شد: در حالی حاضر یکی از مشکلاتی که ما داریم در بحث مراکز آموزشی است که باید شهرداریها در زمینه صدور پروانه های ساخت و نظارت بر احداث این مراکز همت جدی داشته باشند.
وی ادامه داد: ما در سطح این استان مدارسی را داریم که کاملا نوساز است ولی برای معلولان مناسب سازی نشده است.
معلولیت فضای شهری؛ وقتی یک پله فاجعه می شود!
کارشناس مسئول مناسب سازی بهزیستی استان لرستان بخشی از ناتوانی معلولان را ناشی از معلولیت اماکن شهری دانست و بیان داشت: این در حالیست که امروزه در سراسر دنیا در تقسیم بندی معلولیت ها به محیط زندگی معلول نیز نمره می دهد.
سراج با اشاره به وضعیت ساخت و سازهای ادارات و دستگاه های اجرایی، عنوان کرد: امروز وضعیت به گونه ای است که هر پله برای یک معلول یک فاجعه است.
وی با تاکید بر اینکه اگر جامعه محرومیت را به معلولان تحمیل نکند معلول دیگر ناتوان نخواهد بود، خاطر نشان کرد: یکی از مباحث جدی که باید در مبلمان شهری مورد توجه قرار گیرد طراحی همگانی وسایل است.
کارشناس مسئول مناسب سازی بهزیستی استان لرستان به وضعیت کیوسک های تلفن در سطح شهر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در زمینه طراحی همگانی کیوسک های تلفن در لرستان ما با مشکل جدی مواجه هستیم و این در حالی است که تاکنون بیش از 15 بار مکاتبه و 10 بار به صورت حضوری برای رفع این مشکل اقدام کرده ایم.
سراج همچنین با ساختار پارک های شهر اشاره کرد و گفت: عمده صندلیهای مورد استفاده در پارکهای استان و همچنین برخی از وسایل بازی غیر استاندارد هستند.
دبیر مناسب سازی غرب کشور ادامه داد: طراحی پارک های استان هم اکنون به گونه ای است که برای همه افراد قابل دسترس و استفاده نیست.
وی با تاکید بر اینکه طراحی باید به گونه ای انجام شود که برای همه افراد قابل استفاده باشد، یادآور شد: یکی دیگر از مشکلات موجود در سطح شهر شیرهای آب سرویس های بهداشتی است.
دبیر مناسب سازی غرب کشور با بیان اینکه عمده شیرهای آب در اماکن عمومی به صورت "پیچی" است، افزود: این در حالی است که می توان تنها یک شیر "اهرمی" یا "چشمی" نیز برای معلولان نصب کرد.
شناسایی هزار و 260 مکان غیر استاندارد برای معلولان در لرستان
سراج همچنین به مشکلاتی از قبیل استاندارد نبودن عرض درها در ساختمانهای اداری و عمومی اشاره کرد و گفت: این درها به گونه ای ساخته شده است که ورود معلولان ویلچری را غیرممکن می کند.
وی با اشاره به شناسایی یک هزار و 260 مکان غیراستاندارد در سطح شهر برای مناسب سازی، یادآور شد: این در حالی است که بخش عمده ای از این اماکن هنوز استاندارد سازی نشده اند.

سراج افزود: عمده دستگاهها در جواب نامه ما برای استانداردسازی نامه زدند که اعتبار بدهید تا ما مناسب سازی کنیم.
کارشناس مسئول مناسب سازی بهزیستی استان لرستان از مقاومت دستگاهها در این زمینه انتقاد کرد و گفت: ما اصلا اعتباری برای مناسب سازی در اختیار نداریم چرا که باید دستگاهها از همان ابتدای ساخت و ساز این اماکن را مناسب سازی می کردند.
سالانه 1200 نفر به تعداد معلولان لرستانی اضافه می شود
این کارشناس با یادآوری اینکه سالانه یک هزار و 200 نفر به تعداد معلولان لرستانی اضافه می شود، عنوان کرد: این در حالی است که هم اکنون هم نمی توانیم به معلولان فعلی خدمات ارائه کنیم.
سراج همچنین با اشاره به افزایش سالانه تعداد سالمندان در کشور، عنوان کرد: آمار فعلی در زمینه معلولان و سالمندان ضرورت مناسب سازی اماکن را هر چه بیشتر روشن می سازد.
وی با اشاره به ملحق شدن ایران به کنوانسیون جهانی دفاع از حقوق معلولان، گفت: با این اوصاف در حال حاضر دنیا وضعیت ما را در این حوزه رصد می کند.
فقدان علائم بصری و نوشتاری در شهر برای معلولان ناشنوا
کارشناس مسئول مناسب سازی بهزیستی استان لرستان همچنین با اشاره به مشکلات معلولان ناشنوا در سطح شهر، گفت: یک فرد ناشنوا در حال حاضر در سطح استان برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی دچار مشکل جدی است.
سراج ادامه داد: این وضعیت به گونه ای است اگر ایستگاههای اتوبوس ما دارای علائم بصری و نوشتاری نباشند فرد نمی تواند ارتباط برقرار کند.
معلولانی که به دلیل عدم استانداردسازی وسایل حمل و نقل زندانی می شوند!
این مسئول با اشاره به هزینه های هنگفت معلولان برای استفاده از وسایل نقلیه، ادامه داد: همچنین در زمینه حمل و نقل عمومی باید به سمتی برویم که حداقل تعداد محدودی از اتوبوس های سطح شهرهای ما مجهز به "بالا بر" شوند.
وی یادآور شد: وضعیت کنونی وسایل حمل و نقل موجب شده است که ما مواردی داریم که یک فرد معلول سالها در خانه زندانی بوده است.
وی همچنین از وضعیت کنده کاریهای سطح شهر به عنوان یکی از مشکلات جدی معلولان یاد کرد و بیان داشت: از سوی دیگر انباشت مصالح ساختمانی در محل برخی پروژه ها که گاهی اوقات مدت زیادی طول می کشد از دیگر مشکلات برای تردد معلولان است.
کارشناس مسئول مناسب سازی بهزیستی استان لرستان با انتقاد از وضعیت فضای بانکها، عنوان کرد: بسیاری از بانکهای سطح استان لرستان دارای مشکل "رمپ" و راه پله هستند.
مشکلات معلولان در زمینه استفاده از فضاهای فرهنگی و ورزشی
سراج همچنین به وضعیت فضاهای فرهنگی از جمله سینماهای لرستان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر وضعیت به گونه ای است که در سینماها جایگاهی برای معلولین در نظر گرفته نشده است و با وجود مکاتباتی که در این زمینه با ارشاد داشته ایم هنوز کاری انجام نشده است.

وی ادامه داد: این در حالیست که در اماکن گردشگری و میراث فرهنگی نیز برای بازدید معلولان فکری نشده است.
کارشناس مسئول مناسب سازی بهزیستی استان لرستان با طرح این سوال که مگر معلولان حق بازدید از اماکن گردشگری را ندارند، ابراز امیدواری کرد که فضای لازم برای مراجعه معلولان به اماکن فرهنگی و باستانی نیز فراهم شود.
وی به مشکلات موجود در فضاهای ورزشی سطح شهرهای استان اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر درصد پایینی از استخرهای ما برای معلولان و جانبازان مناسب سازی شده است.
سراج با تاکید بر اینکه ما در زمینه مناسب سازی فضای شهری به دنبال سنگ بزرگ نیستیم، عنوان کرد: اینکه کار مناسب سازی از یک خیابان هم شروع شود آغاز خوبی است.
به نظر می رسد معلولان به عنوان بخشی از جامعه "به عنوان یک شهروند" دارای حقوقی هستند که باید مورد توجه دستگاه های و ادارت مختلف قرار گیرد.

منبع : خبرگزاری مهر


دفعات مشاهده: 8587 بار   |   دفعات چاپ: 1950 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 216 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

همراه شویم







   

شمعدانی کیست؟

  • پایگاه اینترنتی معلولان ایران ـ شمعدانی ـ به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به تک تک افراد جامعه کشورعزیزمان ایران راه اندازی شده است.
    شمعدانی به یک درد مشترک می پردازد.
  • درد قریب به بیست میلیون شهروند ایرانی یعنی " معلولیت " ؛ شهروندانی که با موضوع معلولیت دست به گریبانند حال یا خود عضوی دچار معلولیت دارند یا یکی و شاید دو یا سه یا ... نفر از اعضای خانواده اشان معلولیت دارند یا عضو تیم بزرگ و دلسوز توانبخشی ایران می باشند.
  • در شمعدانی می توانید از اهم اخبار معلولان، مناسب سازی محیط های شهری ( چه در همین تهران خودمان و چه در روستای خود شما)، بحث و جدلهای دولتمردان درباره معلولان، ورزش، قوانین و مقرارت کشوری و بین المللی، مقاله های مفید و سودمند و هر مطلبی مرتبط با معلولیت آگاه شوید.

اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 53 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 35 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 25197780 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 2921 بازدید

شمعدانی حمایت می کند


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شمعدانی | پایگاه اینترنتی معلولان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb