تاریخچه ورزش پوچیا در ایران

بوچیا ورزش ناتوان‌ترین معلولان؟ انتظارت و نیازها

با توجه به فعالیت و تمرکز فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین کشور به ورزش بوچیا که امکان فعالیت برای معلولین با درصدهای بالا را فراهم کرده اما ورزشکارن و دست اندکاران این رشته انتظارات و نیازهای خاصی دارند.

بوچیا ( ‪ ) boccia نوعی ورزش تفریحی ویژه معلولین جسمی حرکتی است که به همت انجمن بوچیای فدراسیون ورزشهای جانبازان و معلولین ایران برای ناتوان‌ترین معلولین کشور ایجاد شده است.

ورزش بوچیا سابقه ‪ ۳۴ ساله در جهان دارد و این ورزش در مقایسه با دیگر ورزش‌های معلول، دارای ویژگی‌هایی است که نظر متخصصین ورزش معلولین را به خود جلب می‌کند.

با توجه به طبقه بندی انواع معلولیت ها، ورزش پوچیا این زمینه را فراهم می سازد تا معلولین از فرصت مساوی برای ورزش کردن برخوردار شوند، زیرا در این رشته ورزشی حتی ناتوان‌ترین افراد معلول هم می‌توانند ورزش و حتی به مسابقات بین‌المللی و جهانی راه پیدا کنند.

تاریخچه ورزش پوچیا در ایران

بعد از گذشت بیش از ‪ ۳۰‬سال از ایجاد هیات‌های مختلف ورزش جانبازان و معلولین در سال ‪ ۱۳۸۰‬زمزمه راه اندازی این بازی در بین مسئولین و کارشناسان فدراسیون مطرح و با انجام هماهنگی‌های لازم با باشگاه کهریزک، اولین دوره جشنواره میلاد کوثر به شکل نمادین انجام شد.
در سال ‪ ۱۳۸۵‬نخستین دوره مسابقات قهرمانی بوچیا در آکادمی ملی المپیک و با حضور ‪ ۲۰‬ورزشکار برگزار شد و به دنبال آن در بعضی از استانهای کشور هم این ورزش معرفی شد.
ورزشکاران بوچیا به سه شیوه انفرادی ، دونفره (دوبل) و تیمی و توسط بازیکنان دارای کلاس ‪ CP1‬و ‪ CP2‬و یا بازیکنانی که با کمک رمپ و طبق کلاس بندی ‪ ISRA‬طبقه بندی می‌شوند، برگزار می‌شود.
معلولین در این ورزش شش توپ خود را که معمولا به رنگ قرمز یا آبی است به سه روش به سمت توپ سفید (نشانه) ارسال می‌کنند.
در صورت توانایی با دست یا با کف پا و در روش سوم توپ را با عضوی از سر خود مانند چانه یا گوش در ناودونی نگه داشته و پس از تنظیم آن توپ را آزاد تا به سمت هدف حرکت کند.
ورزشکار بوچیا با علامت چشم یا هر وسیله ارتباطی دیگر، تنظیم جهت و میزان شیب ناودونی خود را به همراه اعلام می‌کند.
از سال ‪ ۱۳۸۴‬تاکنون فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین به دلیل اهمیت این مسابقات برای ناتوان‌ترین معلولین کشور شش دوره مسابقات قهرمانی کشور بوچیا را برگزار کرده است.
در ششمین دوره مسابقات قهرمانی کشور مردان که روز گذشته با شرکت ‪۵۲‬ ورزشکار از ‪ ۷‬استان به پایان رسید، بوچیاکاران استان زنجان قهرمان و تیم های استان تهران و اصفهان به ترتیب دوم و سوم شدند.

توپ‌های استاندارد مهمترین وسیله مسابقات بوچیا است
عباس خاکی سرپرست فنی مسابقات قهرمانی کشور با اشاره به اینکه توپ‌های استاندارد یکی از مهمترین امکانات مورد نیاز این رقابتها است، افزود:
متاسفانه در زمان خرید توپ از شرکت‌های خارجی، نماینده و کارشناس بوچیا حضور ندارد و توپ‌های خریداری شده از شرایط لازم برای این مسابقات برخوردار نیست.
وی با یادآوری قیمت تقریبی هر ست ‪ ۱۳‬تایی توپ این مسابقات که حدود ‪۷۰۰‬ هزار تومان است، گفت: بازیکنان خارجی این رشته ورزش هر کدام یک دست کامل این توپ‌ها را برای تمرینات دارند اما در کشور ما حتی هیات‌های استانی نیز یک دست توپ استاندارد ندارد.
سرمربی تیم ملی بوچیای کشورمان در ادامه با تاکید بر اینکه این رشته ورزشی برای توسعه و استعدادیابی به حمایت بیشتر از یک فدراسیون نیاز دارد ، افزود: وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، کمیته ملی پارالمپیک و ادارات کل تربیت بدنی استانها نیز می‌توانند در توسعه و کمک به ورزش بوچیا فعال باشند.
خاکی در پایان با تاکید بر اینکه بار اصلی حمایت و پشتیبانی بوچیاکاران در کشور بر دوش خانواده‌ها است، گفت: ایاب و ذهاب معلولین، هزینه‌های فیزوتراب، روان شناسی، کادر درمانی و خیلی مسائل دیگر بر عهده والدین است که با توجه به مشکلات اقتصادی خانواده ها، آنان تمایلی برای حضور فرزندان خود در این ورزش ندارند.

توانایی بوچیای ایران در مسابقات گوانگ ژو مشخص می‌شود
عباس اردستانی رئیس انجمن بوچیا با اشاره به استعداد خاص معلولین ایران در این رشته ورزشی، گفت: توانایی تیم ملی بوچیای ایران در مسابقات آسیایی ‪ ۲۰۱۰‬گوانگ ژو مشخص خواهد شد و همگان بر مدال آور بودن این رشته مهر تایید خواهند زد.
وی خاطر نشان کرد: برترین‌های مسابقات قهرمانی کشور سال جاری به تیم ملی دعوت می‌شوند تا خود را برای حضور در مسابقات آسیایی آماده کنند.
رئیس انجمن بوچیا در ادامه با اشاره به روند توسعه خوب این ورزش در کشور، افزود: اگر امکانات مورد نیاز در استانها بیشتر شود باعث حضور معلولین ناتوان بیشتری در این ورزش می‌شود که یکی از اهداف اصلی فدراسیون ورزش های جانبازان برای ایجاد این رشته است.
وی نیازهای بودجه‌ای و مشکلات خرید از شرکت‌های خارجی را مهمترین موانع توسعه این ورزش دانست و افزود: خیلی از شرکت‌های خارجی بر روی نام ایران حساس شده و خرید از آنان حتی برای ورزش بوچیا با مشکل روبرو می‌شود.
اردستانی در پایان تصریح کرد: به همین دلیل ورزشکاران برای مسابقات از ناودونی‌های پولیکا استفاده می‌کنند که برای این رقابتها مناسب و استاندارد نیست. البته جدیدا یک شرکت ایرانی توانسته ناودونی مناسب بسازد که امیدواریم امکانات ساخت آن در داخل فراهم شود.

مادران بهترین همراهان ورزشکاران بوچیا هستند
نجمه هفت خانگی مادر محمدرضا کاری که در مسابقات بوچیای پارالمپیک آسیایی توکیو در سال جاری مقام سوم را بدست آورد، با اشاره به مشکلات خاص برخی از ورزشکاران نوع ‪ BC3‬گفت: در بین ورزشکاران این رشته ورزشی، معلولین این کلاش بیشترین مشکلات را دارند به گونه‌ای که نمی‌توانند هیچ یک از کارهای خود را به تنهایی انجام دهند.

وی تاکید کرد: همراهان و پرستارانی که به همراه بازیکنان در مسابقات قهرمانی کشور شرکت می‌کنند هرقدر که خوب باشند، نمی‌توانندبهتر از مادر انجام وظیفه کنند و به همین جهت به خوبی با خلق و خوی و نیازهای بچه‌های ما آشنایی ندارند.
این مادر در ادامه خاطر نشان کرد: بر اساس بخشنامه سازمان تربیت بدنی هیچ زنی امکان همراهی بازیکنان را در مسابقات گروه مردان ندارد، در صورتی که اگر من همراه فرزند ‪ ۱۳‬ساله ام بودم، او نتایج به مراتب بهتری کسب می کرد.
وی با اشاره به نیازهای خانواده‌های معلولین برای حضور فرزندشان در اینگونه مسابقات، گفت: ما مادران معلولین برای اینکه تمام وقت خود را برای نگهداری و رسیدگی به کار این فرزندان قرار می‌دهیم، در خانواده با سایرین مشکل داریم.
مادر محمدرضا کاری در ادامه مهمترین نیاز ورزشکاران این رشته ورزشی را ویلچر مخصوص دانست و گفت: زمین برای تمرینات، امکانات مانند توپ، ناودونی ، رمپ و خیلی وسایل دیگر از جمله نیازهای این ورزشکاران است.
مادر حسین ورزیده دیگر معلول این ورزش با تائید سخنان این مادر افزود: بهزیستی هم همکاری خوبی با ما ندارد و از وسیله ایاب و ذهاب برخوردار نیستیم.
وی تاکید کرد: حفظ تعادل این ورزشکاران برای مسابقات اهمیت زیادی دارد که باید همراهان همیشه در نظر داشته باشند، اما متاسفانه پرستاران زیاد به این موضوع دقت نمی‌کنند.

منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی


دفعات مشاهده: 10796 بار   |   دفعات چاپ: 2134 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 260 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

همراه شویم







   

شمعدانی کیست؟

  • پایگاه اینترنتی معلولان ایران ـ شمعدانی ـ به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به تک تک افراد جامعه کشورعزیزمان ایران راه اندازی شده است.
    شمعدانی به یک درد مشترک می پردازد.
  • درد قریب به بیست میلیون شهروند ایرانی یعنی " معلولیت " ؛ شهروندانی که با موضوع معلولیت دست به گریبانند حال یا خود عضوی دچار معلولیت دارند یا یکی و شاید دو یا سه یا ... نفر از اعضای خانواده اشان معلولیت دارند یا عضو تیم بزرگ و دلسوز توانبخشی ایران می باشند.
  • در شمعدانی می توانید از اهم اخبار معلولان، مناسب سازی محیط های شهری ( چه در همین تهران خودمان و چه در روستای خود شما)، بحث و جدلهای دولتمردان درباره معلولان، ورزش، قوانین و مقرارت کشوری و بین المللی، مقاله های مفید و سودمند و هر مطلبی مرتبط با معلولیت آگاه شوید.

اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 53 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 48 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 25115771 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 2673 بازدید

شمعدانی حمایت می کند


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شمعدانی | پایگاه اینترنتی معلولان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb