در پاییز و زمستان مراقب بچه‌ها، پیرها و معلولین باشید

در پاییز و زمستان مراقب بچه‌ها، پیرها و معلولین باشید

بیماری آنفلوانزای ‌تیپ A که چند ماهی است در رأس اخبار سلامتی قرار گفته، فروردین ماه 88 از مکزیک شروع و پس از انتشار در آمریکا به سرعت تمام قاره‌ها را درنوردید و اکنون تمام جهان، از عواقب آن متأثر شده‌ است.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان خراسان رضوی اظهار داشت: تغییرات وسیع ژنتیکی در ویروس آنفلوانزای خوکی باعث نوپدیدی ویروس H1N1 شده و قابلیت انتقال انسان به انسان را به آن داده است.
دکتر محمد علی رضایی در برنامه کنفرانس آموزشی در بهزیستی خراسان رضوی که به صورت ویدیویی برای کارشناسان و پزشکان مستقر در ستاد و شهرستان‌ها برگزار شد، افزود: آنفلوانزای نوع A در کمتر از سه ماه به به مرحله جهانگیری خود رسیده و اگر مشکل سال جاری هم حل شود، ممکن است هر سه سال یک بار به صورت اپیدمی، عده‌ی زیادی را مبتلا کند.
وی با بیان این که اپیدمی‌ها معمولاً در ماه‌های سرد سال و دو هفته پس از شروع به حداکثر شدت خود رسیده و در طول یکی ‌دو ماه فروکش می‌کنند، توضیح داد: دوره نهفتگی آنفلوآنزای نوع A بین یک تا 7 روز است، یعنی کسانی که به این بیماری مبتلا شوند، ممکن است تا یک هفته متوجه بیماری خود نباشند.
وی بیان‌ داشت: اغلب موارد آنفلوانزای جدید، خفیف است و تنها 6 درصد موارد نیاز به بستری شدن دارد.
وی در مورد علائم این آنفلوانزا گفت: علائم این بیماری شبیه آنفلوانزای فصلی می‌باشد و تنها تفاوت بارز آن با آنفلوانزای فصلی، تظاهرات گوارشی مثل اسهال و استفراغ است.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی نیز در این ویدئو کنفرانس با اشاره به این که آنفلوانزای نوع A در مهرماه شیوع بیشتری خواهد داشت، گفت: کودکان، سالمندان و معلولین به دلیل سیستم ایمنی ضعیفی که دارند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.
دکتر تهمینه شکیب افزود: برای مقابله با این بیماری باید واقع بین باشیم و اقداماتی برای کنترل این بیماری انجام دهیم به صورتی که افراد کمتری در معرض انتقال بیماری قرار گیرند.
وی خاطر نشان‌کرد: باید در کلیه مراکز تحت پوشش بهزیستی، حداقل یک فرد آموزش دیده وجود داشته باشد و وضعیت را به طور مداوم و روزانه به کمیته مربوطه گزارش کند تا این اطلاعات به صورت زنجیره‌ای به مقامات بالاتر برسد.
معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی نیز گفت: تمام مراکز تحت پوشش بهزیستی، آموزش‌های لازم را در این زمینه دیده‌اند.
حسن حاجی‌پور افزود: تمامی مدیران و مربیان مهدهای کودک‌ استان، آموزش‌های لازم درباره پیشگیری و کنترل بیماری را دریافت کرده و موظفند هر چه زودتر اطلاعات لازم را به خانواده‌ها منتقل کنند.
دبیر کمیته پیشگیری از آنفلوانزای نوع A در بهزیستی نیز واگیری این بیماری نسبت به ویروس فصلی را بالاتر و و حدود 4 برابر اعلام کرد و یادآورشد: به خاطر شیوع سریع این بیماری و شروع فصل سرما و باز شدن مدارس و مهد کودک ها در صورتی که موارد بهداشتی رعایت نشود ممکن است یک شبه بحران را پیش رو داشته باشیم.
دکتر جواد عباسی خاطر نشان‌کرد: پیش‌بینی شده که حدود 10 تا 24 میلیون نفر در کشور به این بیماری مبتلا خواهند شد و آمار مرگ و میر نیم تا یک درصدی این بیماری، به معنای مرگ 240 هزار نفر از این افراد است.
وی گفت: خانم‌های باردار، افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مزمن مثل آسم، دیابت و سرطان دارند، بچه‌های زیر 5 سال و افراد بالای 65 سال و معلولین و ناتوانان ذهنی اگر به این بیماری مبتلا شوند احتمال مرگ و میرشان نسبت به بقیه گروه‌ها بیشتر خواهد شد.
وی افزود: برای سلامت کودکان در مهدهای کودک یک سری مسائل باید زعایت شود، از جمله اینکه عروسک‌های پشمالو و پارچه‌های خزدارجمع شوند، تهویه مناسب باشد، کودکان مریض به مهد نیایند و هفت تا هشت روز در منزل استراجت کنند، مربیان مراقب باشند تا خمیربازی و وسایل مورد استفاده کودکان در مهد اختصاصی باشد، کسی که به عنوان نیروی خدماتی کار می‌کند موقع نظافت حتماً ماسک بزند و بعد از رفتن بچه‌ها حتماً نظافت مهد با مواد شوینده الکی مثل بتادین و الکل انجام شود.
وی مهم‌ترین عامل انتقال ویروس را نتیجه‌ی برخورد چهره به چهره‌ی فرد بیمار با افراد دیگر عنوان‌کرد و افزود: افراد باید مسایل مربوط به بهداشت فردی را رعایت کرده و از دست دادن و روبوسی با افراد سرماخورده، زائران و مسافران خارجی جداً خودداری کنند.
وی تب، سرفه، گلو درد، خستگی، لرز و ضعف و درد های عضلانی را از علائم این بیماری برشمرد و افزود: بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری خود به خود خوب می‌شوند و نیازی به بستری کردن در بیمارستان ها ندارند مگر کسانی که علائم ذکر شده در آنها بسیار شدید باشد که در این صورت باید فوراً به مراکز درمانی مراجعه و اقدامات لازم را انجام بدهند.
وی در پایان تأکید کرد: با کارهای ساده‌ای مثل رعایت فاصله با دیگران، خودداری از سفرهای غیر ضروری، تردد نکردن در مکان‌های شلوغ، شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون، استفاده از ماسک تنفسی، استفاده از وسایل شخصی، تغذیه مناسب و استفاده روزانه از میوه و سبزیجات می‌توان از مبتلا شدن به این بیماری و سرایت آن به دیگران پیشگیری‌کرد.

منبع : خبرگزاری موج


دفعات مشاهده: 6612 بار   |   دفعات چاپ: 1801 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 240 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

همراه شویم







   

شمعدانی کیست؟

  • پایگاه اینترنتی معلولان ایران ـ شمعدانی ـ به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به تک تک افراد جامعه کشورعزیزمان ایران راه اندازی شده است.
    شمعدانی به یک درد مشترک می پردازد.
  • درد قریب به بیست میلیون شهروند ایرانی یعنی " معلولیت " ؛ شهروندانی که با موضوع معلولیت دست به گریبانند حال یا خود عضوی دچار معلولیت دارند یا یکی و شاید دو یا سه یا ... نفر از اعضای خانواده اشان معلولیت دارند یا عضو تیم بزرگ و دلسوز توانبخشی ایران می باشند.
  • در شمعدانی می توانید از اهم اخبار معلولان، مناسب سازی محیط های شهری ( چه در همین تهران خودمان و چه در روستای خود شما)، بحث و جدلهای دولتمردان درباره معلولان، ورزش، قوانین و مقرارت کشوری و بین المللی، مقاله های مفید و سودمند و هر مطلبی مرتبط با معلولیت آگاه شوید.

اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 53 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 136 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 25118808 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 4438 بازدید

شمعدانی حمایت می کند


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شمعدانی | پایگاه اینترنتی معلولان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb