خداحافظی با صفحه کلید؛ سلطه فناوری لمس در بازار الکترونیک

خداحافظی با صفحه کلید؛ سلطه فناوری لمس در بازار الکترونیک

استفاده از صفحات حساس به لمس در چند سال اخیر رواج بسیاری گرفته است، به طوری که به نظر می رسد این فناوری امروزه بخشی از زندگی روزمره انسانها را در سراسر دنیا به خود اختصاص داده و این می تواند به منزله خداحافظی با "صفحه کلید" باشد.
به گزارش خبرگزاری مهر، امروزه بسیاری از عابربانکها، بلیت فروشیهای خودکار، رایانه های جیبی، جزوات الکترونیکی و رایانه های قابل حمل به جای صفحه کلید از نمایشگرهای حساس به لمس برخوردارند.
این درحالی است که در دنیای ابزار الکترونیکی "صفحه لمسی" هنوز یک رویداد تازه است، اما با وجود عمر کمی که از ورود آن به این دنیا می گذرد، توانسته است بسیار پیشرفت کند، به طوری که امروزه فناوری "چند لمسی" نیز سلطه خود را به این بازار تحمیل می کند.
فناوری "چندلمسی"، سیستمی است که به نمایشگر این امکان را می دهد که در هربار بیش از یک لمس را پردازش کند.
ازآنجا که امروزه شرکت اپل ترجیح داده است صفحه کلید را کنار بگذارد و "لمس" را جایگزین آن کند، بنابراین می توان این گونه نتیجه گرفت که "لمس" به یک "روش" تبدیل شده است.
اپل در ماه های گذشته تصمیم گرفت "کلیدهای" محبوب ترین پخش کننده چندرسانه ای دنیا یعنی "آی پاد" را کنار بگذارد و با عرضه "آی پاد لمسی"، لمس را به این ابزار و کاربرانش هدیه کند. این پخش کننده جدید شرکت "کوپرتینو" توانست با حذف کلید و لمس صفحه نمایشگر تحولی در دنیای سرگرمی ها ایجاد کند.
این پخش کننده چندرسانه ای جدید تنها از طریق لمس صفحه فرماندهی می شود و تمام عملکردهای مربوط به آلبوم ها و عکسها، اتصال به اینترنت و یا تماشای فیلم را با لمس انجام می دهد.
کاربران نوجوان "آی پاد" بلافاصله این فرمول جادویی جدید "استیو جابز" را انتخاب کردند و "لمس" به سرعت طرفداران "آی پاد" را از مدل کلاسیک آن دور کرد. به خصوص این اتفاق در انگلیس، آمریکا، فرانسه و در تمام کشورهایی که "آی پاد لمسی" قبل از "آی فن" وارد بازار شد، اتفاق افتاد.
"آی فن"، اولین تلفن همراه اپل و در حقیقت ابزاری مرکب از "آی پاد" و تلفن همراه است که برپایه فعل و انفعال بدون کلید استوار شده و مجهز به صفحه نمایشگر لمسی است.
پس از عرضه "آی فن"، اثرات "لمس" به شدت به صنایع الکترونیکی مصرفی آسیب رساند و بسیاری از شرکتها به ناچار ابزارهای الکترونیکی جدیدی را تولید کردند که از این عملکرد احیا شده برخوردار هستند.
بسیاری از این شرکتها به خصوص در عرصه تلفن همراه، تصمیم گرفتند با تولید تلفنهای همراه صفحه لمسی مبارزه خود را با اپل و "آی فن" آغاز کنند.
از میان مهمترین رقبای "آی فن" می توان به " Viewty" محصول "ال جی" و Htc Touch اشاره کرد. تلفن همراه Viewty برخوردار از صفحه نمایشگری است که به خوبی به فرماندهی ها از طریق لمس انگشت و یا قلم نوری پاسخ می دهد. این صفحه نمایشگر کاملا سیاه است و هنگامی که خاموش باشد شبیه به آینه است.
این تلفن همراه می تواند همانند یک "پخش کننده MP3" عمل کند و به اینترنت متصل شود، اما مهمترین ویژگی آن پس از صفحه لمسی، دوربین حرفه ای 5 مگاپیکسلی آن است که این تلفن همراه را وارد رقابت با دوربین های عکاسی ارزان می کند.
Htc Touch یک تلفن همراه هوشمند و یک رایانه کوچک با تمام عملکردهای لازم برای سرگرمی و کار است. این تلفن همراه هوشمند امکان اتصال بی سیم "وای- فای" را دارد و در واقع یک ماشین کوچک هوشمند تلفنی است که کاربر می تواند تمام مدارک و پرونده های مورد نیاز خود را به راحتی در این اداره قابل حمل کوچک قرار دهد.
این در حالی است که جادوی لمس تنها به بازار تلفن همراه آسیب نرساند، بلکه بازارهای دیگر را هم طلسم کرد، برای مثال شرکت "پناکس" دوربین عکاسی را با عنوان Optio T30 وارد بازار کرد که به جای چرخ و کلید فقط با لمس صفحه عمل می کند.
همچنین شرکت "گارمین" جستجوگر ماهواره ای "جی پی اس" جدیدی را با عنوان Nuvi 760 عرضه کرد که نقشه های ماهواره ای را با لمس انگشت تغییر می دهد. سونی هم با دوربین ویدیویی Hdr-SR8E که با لمس انگشت فرایند ضبط فیلم را آغاز می کند تلاش کرد تا از این موج "لمس" عقب نماند.
نوکیا هم در رقابت با محصولات لمسی Internet Tablet N810 را ارائه کرد که در کنار صفحه کلید از فناوری لمس صفحه هم برخوردار است. این درحالی است که مایکروسافت با معرفی "رایانه میزی سطح" که کاملا بدون کلید است و با یک صفحه فعل و انفعالی حساس به لمس عمل می کند، توانسته است یک نوآوری شگفت انگیز در عرصه فناوری های لمسی ایجاد کند.

این تنها آغاز راه است، فصل نوینی که می تواند آینده دور از تصور و خوشایندی به همراه داشته باشد. در تائید این پیش داوری می توان به تازه ترین دستاورد ابزارهای الکترونیکی اشاره کرد. پنجشنبه گذشته "موسسه تکنولوژی جورجیا" یک ابزار فعال و انفعالی کاملا نوآورانه را توسعه داد که Blui نام دارد. این ابزار رایانه ای است که تنها با "نفس" کاربر عمل می کند.

• خبرگزاری مهر


دفعات مشاهده: 6381 بار   |   دفعات چاپ: 2121 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 365 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

همراه شویم







   

شمعدانی کیست؟

  • پایگاه اینترنتی معلولان ایران ـ شمعدانی ـ به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به تک تک افراد جامعه کشورعزیزمان ایران راه اندازی شده است.
    شمعدانی به یک درد مشترک می پردازد.
  • درد قریب به بیست میلیون شهروند ایرانی یعنی " معلولیت " ؛ شهروندانی که با موضوع معلولیت دست به گریبانند حال یا خود عضوی دچار معلولیت دارند یا یکی و شاید دو یا سه یا ... نفر از اعضای خانواده اشان معلولیت دارند یا عضو تیم بزرگ و دلسوز توانبخشی ایران می باشند.
  • در شمعدانی می توانید از اهم اخبار معلولان، مناسب سازی محیط های شهری ( چه در همین تهران خودمان و چه در روستای خود شما)، بحث و جدلهای دولتمردان درباره معلولان، ورزش، قوانین و مقرارت کشوری و بین المللی، مقاله های مفید و سودمند و هر مطلبی مرتبط با معلولیت آگاه شوید.

اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 53 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 66 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 25120987 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 5231 بازدید

شمعدانی حمایت می کند


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شمعدانی | پایگاه اینترنتی معلولان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb