ارائه دریچه‌ای جدید برای درمان نوزادان مبتلا به سندروم روده کوتاه با همکاری دانشمند ایرانی

 | تاریخ ارسال: 1394/6/1 | 

با جراحی روده گورخرماهی صورت گرفت
ارائه دریچه‌ای جدید برای درمان نوزادان مبتلا به سندروم روده کوتاه با همکاری دانشمند ایرانی


دانشمندان بیمارستان کودکان لس‌آنجلس با همکاری «علی دره‌زرشکی»، دانش‌آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران و جراح دانشگاه واشنگتن، با بررسی گورخرماهی، دریچه جدیدی برای درمان نوزادان مبتلا به سندروم روده کوتاه (SBS) پیش روی جامعه پزشکی گشوده‌اند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دره‌زرشکی و همکارانش مدل جدیدی از این سندروم را در گورخرماهی ارائه دادند.

سندروم SBS بیماری است که در آن روده کوچک، یا کوتاه است یا عمل نمی‌کند و در نتیجه بیمار قادر به جذب مواد مغذی کافی از غذاها نخواهد بود. این امر منجر به سوءهاضمه شدید و کم‌آبی بدن شده و می‌تواند مرگبار باشد.

در این میان، توانایی تعدادی از بیماران برای جذب مواد غذایی از طریق روده کوچک و از طریق فرآیندی موسوم به «سازگاری» افزایش می‌یابد که این موضوع تا پیش از این تحقیق به خوبی درک نشده بود.

این نخستین باری است که دانشمندان، سازگاری را به شیوه‌ای نوآورانه مدلبندی کرده‌اند؛ مدلی که به طور قابل‌توجهی زمان بررسی شرایط و هزینه‌های آزمایشات را کاهش می‌دهد.

محققان با همکاری دره‌زرشکی، راهکاری را در آزمایشگاه ارائه دادند تا روده‌های گورخرماهی را بررسی کنند. گرچه این ماهی بسیار کوچک است، اما جراحان حاضر با استفاده از میکروسکوپ قادر به اجرای همان جراحی شدند که بر روی کودکان مبتلا به سندروم روده کوتاه انجام می‌شود. دانشمندان توانستند با استفاده از تصویربرداری سه‌بعدی و با تفکیک‌پذیری بالاتر از اسکن‌های حاضر برای بیماران انسانی، بدن گورخرماهی را بررسی کنند.

تیم علمی با استفاده از این تصویربرداری توانست این ماهی ریز را در سه‌بعد مشاهده کرده و تغییرات بدست آمده در روده‌ آن پس از عمل جراحی را برای درک بهتر این موضوع مشاهده کند که در بیماران انسانی مبتلا به سندروم روده کوتاه چه رخ می‌دهد تا بتوانند مشکلات بالقوه آن‌ها را شناسایی کنند.

تصویربرداری سه‌بعدی از این ماهی نشان می‌دهد، تغییرات حاصل در روده این ماهی پس از عمل جراحی درست مانند تغییرات در نوزادان پس از عمل جراحی بود.

محققان نشان دادند مدل سندروم روده کوتاه در گورخرماهی منجر به سازگاری روده و افزایش قابل‌توجه سلول‌های progenitor دو هفته پس از جراحی شد. دانشمندان همچنین می‌توانند داروهایی را برای بررسی مکانیسم سازگاری به بدن این موجود اعمال کنند.

سازگارپذیری مشاهده‌شده در گورخرماهی، راه را برای انجام تحقیقات بالقوه‌ای که در آن‌ها سلول‌ها به سرعت تکثیر می‌شوند و همچنین شناسایی گذرگاه سیگنال‌دهنده‌ای که سازگاری را ارتقا می‌دهد، باز می‌کند.

دانشمندان امیدوارند این بررسی‌ها به مراقبت بهتر از نوزادان مبتلا به نارسایی روده بینجامد.

جزئیات این تحقیق در مجله Physiology-Gastrointestinal and Liver Physiology ارائه شد.

منبع: ایسنا


دفعات مشاهده: 2183 بار   |   دفعات چاپ: 718 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

همراه شویم







   

شمعدانی کیست؟

  • پایگاه اینترنتی معلولان ایران ـ شمعدانی ـ به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به تک تک افراد جامعه کشورعزیزمان ایران راه اندازی شده است.
    شمعدانی به یک درد مشترک می پردازد.
  • درد قریب به بیست میلیون شهروند ایرانی یعنی " معلولیت " ؛ شهروندانی که با موضوع معلولیت دست به گریبانند حال یا خود عضوی دچار معلولیت دارند یا یکی و شاید دو یا سه یا ... نفر از اعضای خانواده اشان معلولیت دارند یا عضو تیم بزرگ و دلسوز توانبخشی ایران می باشند.
  • در شمعدانی می توانید از اهم اخبار معلولان، مناسب سازی محیط های شهری ( چه در همین تهران خودمان و چه در روستای خود شما)، بحث و جدلهای دولتمردان درباره معلولان، ورزش، قوانین و مقرارت کشوری و بین المللی، مقاله های مفید و سودمند و هر مطلبی مرتبط با معلولیت آگاه شوید.

اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 53 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 97 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 25175119 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 3368 بازدید

شمعدانی حمایت می کند


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شمعدانی | پایگاه اینترنتی معلولان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb