احتمال نابینایی در مبتلایان آرتریت روماتوئید

 | تاریخ ارسال: 1393/11/4 | 

فوق تخصص روماتولوژی اطفال عنوان کرد
احتمال نابینایی در مبتلایان آرتریت روماتوئید

 مبتلایان ماهی و عسل بخورند


یک فوق تخصص روماتولوژی اطفال با بیان احتمال نابینایی در مبتلایان به آرتریت روماتوئید گفت: مصرف زنجبیل، عسل، دارچین و مواد حاوی آنتی اکسیدان مانند ماهی، چای سبز و روغن زیتون در کنترل آرتریت روماتوئید کودکان موثر است.
رضا شیاری با بیان اینکه آرتریت روماتوئید یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مفصلی در کودکان و نوجوانان است، اظهار داشت: آرتریت روماتوئید تحت عنوان JRA یا JIA بیان می‌شود و در کودکان زیر 16 سال اتفاق می‌افتد.

*مهمترین نشانه‌های آرتریت روماتوئید

وی با بیان مهمترین نشانه‌های آرتریت روماتوئید گفت: مهمترین نشانه آرتریت روماتوئید این است که ورم مفصل باید حداقل 6 هفته وجود داشته باشد و این ورم می‌تواند به صورت تک‌مفصلی یا چند مفصلی باشد، گاهی نیز به صورت سیستمی با طرح علائم پوستی مانند کهیر و دانه همراه است و بعدها نیز می‌تواند تغییرات مفصلی ایجاد کند.

*آرتریت روماتوئید شایع‌ترین علت معلولیت در کودکان است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: اهمیت آرتریت روماتوئید این است که هر چه بیماری سریعتر تشخیص داده شود، عوارض مفصلی کمتری دارد و اگر آن را دیرتر تشخیص داده یا فرد مبتلا به موقع به روماتولوژیست اطفال ارجاع داده نشود قابلیت تخریب مفاصل در کودک وجود دارد، این بیماری یکی از شایع‌ترین علت معلولیت در کودکان است.

شیاری گفت: آرتریت روماتوئید می‌تواند با التهاب چشم نیز همراه باشد که ممکن است خانواده در ظاهر متوجه نشود ولی همزمان با فعالیت بیمار وجود داشته باشد و موجب اختلال بینایی و حتی نابینایی فرد مبتلا شود. بنابراین 2 عارضه مهم روماتیسم مفصلی کودکان معلولیت جسمی و اختلالات بینایی یا عوارض چشمی ناشی از این بیماری است.

*احتمال ابتلا در کودکانی که به سختی از خواب برمی‌خیزند

این فوق تخصص روماتولوژی اطفال ادامه داد: بسیاری از انواع بیماری‌های روماتیسمی مفصلی کودکان قابل کنترل و درمان است بنابراین تاکید می‌شود در مواردی که کودک از خواب بر می‌خیزد و دچار خشکی صبحگاهی و خشکی مفاصل می‌شود‌، به علت عدم توانایی در حرکت طبیعی مفاصل، قابلیت برخواستن و حرکت کردن از مفاصل را ندارد به پزشک متخصص روماتولوژی مراجعه کند.

وی افزود: معمولاً در این حالت، کودک ترجیح می‌دهد نیم ساعت تا 45 دقیقه در بستر بخوابد تا مفاصلش کم کم قابلیت حرکت پیدا کند، گاهی نیز موقع راه رفتن لنگ می‌زنند یا درد دارند.

شیاری ادامه داد: اگر ورم مفصل طول کشنده باشد ارجاع به روماتولوژیست اطفال ضروری است.

* شیوع آرتریت روماتوئید در پسران بیش از دختران است

این فوق تخصص روماتولوژی اطفال گفت: آرتریت روماتوئید در پسران و دختران دیده می‌شود البته شیوع آن در جنس مذکر بیشتر از مونث است و بسته به اینکه نوع تک‌مفصلی، چندمفصلی و سیستمی باشد بروز سنی آن متفاوت است.

*با یافته‌های آزمایشگاهی نمی‌توان آرتریت روماتوئید را تشخیص داد

وی افزود: نکته‌ قابل توجه این است که در طب روماتیسمی مفصلی کودکان برخلاف بزرگسالان، یافته‌های آزمایشگاهی طبیعی است بنابراین کمتر از 10 درصد مبتلایان به روماتیسم مفصلی فاکتور مثبت نامیده می‌شوند و حدود 90 درصد فاکتور روماتیسمی منفی دارند بنابراین اگر کودکی به روماتیسم مبتلا شود و پزشک در ارزیابی آزمایش را طبیعی عنوان کند نادرست است زیرا با یافته‌های آزمایشگاهی نمی‌توان این بیماری را تشخیص داد.

شیاری ادامه داد: تشخیص آرتریت روماتوئید با معاینه بالینی و شرح حال توسط فوق تخصص روماتولوژی اطفال میسر است.

* تشخیص سریع و درمان تهاجمی آرتریت روماتوئید را خاموش می‌کند

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: در طب روماتیسمی کودکان، تشخیص سریع و درمان تهاجمی می‌تواند بیماری را در همان ابتدا خاموش کند بنابراین در مواردی که والدین با دردهای عضلانی - اسکلتی غیر اختصاصی، تظاهرات عود کننده مفصلی، خشکی صبحگاهی، اختلال دید در کودک مواجه می‌شود به روماتولوژیست اطفال مراجعه کنند.

* مبتلایان، زنجبیل، عسل، دارچین، ماهی، چای سبز و روغن زیتون بخورند

وی خاطرنشان کرد: تغذیه در کنترل این بیماری ثابت نشده است، اما مطالعات نشان می‌دهد مصرف زنجبیل، عسل، دارچین و مواد حاوی آنتی اکسیدان مانند ماهی، چای سبز و روغن زیتون در کنترل آرتریت روماتوئید کودکان موثر است.

منبع: فارس


دفعات مشاهده: 1413 بار   |   دفعات چاپ: 505 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

همراه شویم







   

شمعدانی کیست؟

  • پایگاه اینترنتی معلولان ایران ـ شمعدانی ـ به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به تک تک افراد جامعه کشورعزیزمان ایران راه اندازی شده است.
    شمعدانی به یک درد مشترک می پردازد.
  • درد قریب به بیست میلیون شهروند ایرانی یعنی " معلولیت " ؛ شهروندانی که با موضوع معلولیت دست به گریبانند حال یا خود عضوی دچار معلولیت دارند یا یکی و شاید دو یا سه یا ... نفر از اعضای خانواده اشان معلولیت دارند یا عضو تیم بزرگ و دلسوز توانبخشی ایران می باشند.
  • در شمعدانی می توانید از اهم اخبار معلولان، مناسب سازی محیط های شهری ( چه در همین تهران خودمان و چه در روستای خود شما)، بحث و جدلهای دولتمردان درباره معلولان، ورزش، قوانین و مقرارت کشوری و بین المللی، مقاله های مفید و سودمند و هر مطلبی مرتبط با معلولیت آگاه شوید.

اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 53 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 91 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 25175222 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 3432 بازدید

شمعدانی حمایت می کند


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شمعدانی | پایگاه اینترنتی معلولان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb