پارگی پرده گوش شما را ناشنوا نمی‌کند

 | تاریخ ارسال: 1392/10/20 | 

پارگی پرده گوش شما را ناشنوا نمی‌کند

AWT IMAGE

پرده گوش قسمتی از ساختار شنوایی ماست که گوش خارجی را از گوش میانی جدا می‌کند. این پرده در اصل بافت شفافی است که امکان حرکت دارد و می‌تواند صدا را تقویت کند و به گوش داخلی برساند تا بتوانیم آن را بشنویم.

خیلی تصور می کنند اگر پرده گوششان آسیب ببیند، کاملا ناشنوا خواهند شد در حالی که دکتر سیدکامران کامروا، متخصص گوش و حلق و بینی و سر و گردن و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران به جام جم می گوید: این پرده فقط 30 درصد در شنوایی ما تاثیر دارد و اهمیت آن در قدرت شنیدن نیست، چون ناشنوایی در اثر تخریب عصبی اتفاق می افتد نه پاره شدن پرده گوش!

پرده گوش مانع عفونت می شود

درست است که تاثیر پرده گوش در شنوایی، چندان زیاد نیست، ولی نقش های مهم دیگری دارد. دکتر کامروا در این باره می گوید: وجود پرده گوش برای جلوگیری از ابتلا به عفونت های گوش میانی که می تواند صدمه های مهمی به گوش بزند، اهمیت زیادی دارد؛ یعنی اگر کسی استخوانچه های گوش خود را از دست بدهد، 80 درصد در کاهش شنوایی او تاثیر دارد، ولی اگر عفونت به گوش داخلی و میانی برسد، احتمال این که شنوایی صددرصد از بین برود، زیاد است.

باید از پرده گوش محافظت کرد

به دلیل نقش مهمی که پرده گوش در پیشگیری از ابتلای این عضو به عفونت دارد، باید حتما از آن محافظت کرد. دکتر کامروا توضیح می دهد: اگر پرده گوش دچار آسیب شود، باید حتما آن را ترمیم کنیم.

البته ترمیم پرده گوش با دوختن آن انجام نمی شود بلکه متخصص گوش و حلق و بینی داربست مطمئنی زیرش می زند و اجازه می دهد این پرده روی آن ترمیم شود.

عوامل بیرونی ای که پرده گوش را از بین می برند

دکتر کامروا با بیان این که مهم ترین عاملی که باعث پاره شدن پرده گوش می شود، ضربه های ناشی از تصادف یا برخورد با گوش است، می گوید: این برخورد با پرده گوش می تواند مستقیم مثلا با فرو بردن جسم خارجی ای مثل سنجاق سر، خودکار یا حتی گوش پاک کن به داخل گوش و یک حرکت ناگهانی باشد.

این استاد دانشگاه می افزاید: اما گاهی این آسیب ناشی از کار و آسیب بیرونی است که در جوشکار ها، غواص ها، چترباز ها و... اتفاق می افتد؛ چون هنگام انجام چنین کارهایی، فشاری از بیرون وارد گوش می شود که پرده آن را دچار آسیب می کند. حتی در نزاع های خیابانی، خوردن سیلی یا مشت به گوش و تصادف با اتومبیل، هر نوع ضربه به سر، سقوط از ارتفاع و حضور در مکانی که در آنجا انفجاری صورت گیرد مثلا در جنگ ها، می تواند باعث از بین رفتن پرده گوش شود.

او تاکید می کند: انفجارهای چهارشنبه سوری هم می تواند علاوه بر خطرهای دیگری که دارد، باعث پاره شدن پرده گوش شود. به گفته این متخصص گوش و حلق و بینی، اگر شستشوی گوش هم به وسیله فرد ناواردی انجام شود یا آب با فشار داخل گوش شود، می تواند باعث از دست رفتن این عضو شود.

عوامل درونی آسیب زننده به پرده گوش

دکتر کامروا درباره عواملی که از درون گوش میانی می تواند باعث صدمه زدن به پرده گوش شود، می گوید: مهم ترین عاملی که می تواند باعث آسیب پرده گوش شود، عفونت هاست و در کسی که از کودکی در معرض عفونت های گوش است، این اتفاق شایع است.

او ادامه می دهد: عفونت های گوش دو علت دارد؛ یا ناشی از التهاب مخاطی گوش میانی است یا اختلال هایی که در شیپوراستاش ممکن است، وجود داشته باشد.

این متخصص گوش و حلق و بینی توضیح می دهد: شیپوراستاش مجرایی است که حلق را به گوش وصل می کند و باعث تنظیم فشار داخل گوش می شود، حالا اگر شیپوراستاش بسته شود، به اختلال شنوایی، افزایش فشار و درنهایت پارگی پرده گوش منجر خواهد شد؛ یعنی اول التهاب ایجاد می شود، بعد عفونت بروز می کند و عفونت هم التهاب و آسیب پرده گوش را به دنبال دارد.دکتر کامروا تاکید می کند: تا زمانی که عفونت وجود داشته باشد، متاسفانه ترمیم پرده گوش امکان پذیر نیست به همین دلیل قبل از جراحی، باید التهاب و عفونت گوش حتما برطرف شود. پاره شدن پرده گوش در کودکان نیز بیشتر ناشی از عفونت ها و در سنین بالاتر به دنبال تروما و ضربه ها ایجاد می شود.

پارگی پرده گوش نشانه هم دارد؟

به گفته دکتر کامروا نشانه پارگی پرده گوش که بیمار متوجه آن می شود، می تواند افت شنوایی، حس صدایی مثل حرکت باد در گوش، درد، خونریزی و ترشح از گوش باشد و اگر در اثر ضربه این اتفاق افتاده باشد، بیمار دچار سرگیجه هم خواهد شد. این متخصص گوش و حلق و بینی می افزاید: بیشتر افرادی که دچار این مشکل می شوند، ناگهان احساس می کنند گوششان کیپ شده و نمی توانند صداها را بشنوند.

پارگی پرده گوش درمان دارد

اگر کسی یکی از علایمی که گفتیم، داشت باید حتما به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند تا معاینه های لازم انجام شود. دکتر کامروا با بیان این مطلب می افزاید: اگر مشکل واقعا آسیب پرده گوش باشد، متخصص، ابتدا اندازه سوراخی که ایجاد شده بررسی می کند؛ زیرا در درمان بسیار تعیین کننده است. اگر سوراخ پرده گوش کوچک باشد، معمولا خودبه خود ترمیم شود؛ البته به شرط این که عفونت وجود نداشته باشد. این استاد دانشگاه ادامه می دهد: اگر اندازه سوراخ پرده گوش بیشتر از یک چهارم سطح پرده باشد، معمولا به درمان جراحی نیاز است، اما پرده گوش ترمیم شده همیشه نازک تر از پرده گوش اولیه است. علت این اتفاق، این است که پرده گوش سه لایه دارد، ولی پس از این که آسیب می بیند، فقط دو لایه آن ترمیم می شود و به همین دلیل صدمه پذیرتر هم است. پس کسانی که دچار از بین رفتن پرده گوش شده اند، باید بیشتر مراقب باشند.

زهراسادات صفوی سهی / گروه سلامت


دفعات مشاهده: 6355 بار   |   دفعات چاپ: 1297 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 58 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

همراه شویم







   

شمعدانی کیست؟

  • پایگاه اینترنتی معلولان ایران ـ شمعدانی ـ به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به تک تک افراد جامعه کشورعزیزمان ایران راه اندازی شده است.
    شمعدانی به یک درد مشترک می پردازد.
  • درد قریب به بیست میلیون شهروند ایرانی یعنی " معلولیت " ؛ شهروندانی که با موضوع معلولیت دست به گریبانند حال یا خود عضوی دچار معلولیت دارند یا یکی و شاید دو یا سه یا ... نفر از اعضای خانواده اشان معلولیت دارند یا عضو تیم بزرگ و دلسوز توانبخشی ایران می باشند.
  • در شمعدانی می توانید از اهم اخبار معلولان، مناسب سازی محیط های شهری ( چه در همین تهران خودمان و چه در روستای خود شما)، بحث و جدلهای دولتمردان درباره معلولان، ورزش، قوانین و مقرارت کشوری و بین المللی، مقاله های مفید و سودمند و هر مطلبی مرتبط با معلولیت آگاه شوید.

اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 53 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 344 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 25117155 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 2957 بازدید

شمعدانی حمایت می کند


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شمعدانی | پایگاه اینترنتی معلولان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb