ازدواج های فامیلی علت بروز ۶۰ درصد کم شنوایی ها در ایران

 | تاریخ ارسال: 1396/11/1 | 

ازدواج های فامیلی علت بروز ۶۰ درصد کم شنوایی ها در ایران


دبیر کمیته مطالعات ناشنوایی/کم شنوایی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، گفت: در کشور ما حدود ۶۰ درصد کم شنوایی ها ناشی از ازدواج های فامیلی است.

 

دکتر گیتا موللی با اشاره به برگزاری چهارمین سمینار مداخله زودهنگام خانواده محور برای کودکان ناشنوا /کم شنوا، افزود: در این سمینار شنوایی شناسان استان خوزستان و استان های مجاور و همچنین گفتار درمانگران، روانشناسان و مربیان مراکز تخصصی کودکان کم شنوا حضور داشتند.

 

وی ادامه داد: در این سمینار ۱۵ سخنرانی با موضوعات جنبه های مختلف مداخلات زودهنگام خانواده محور برای کودکان ناشنوا و کم شنوا ارائه شد و لزوم شروع مداخلات لازم(توانبخشی شنوایی، گفتار ، زبان و خدمات روانشناسی مادر-کودک) از بدو تولد مورد تاکید قرار گرفت.

 

دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی، با عنوان این مطلب که سالانه حداقل ۴۰۰۰ کودک کم شنوا در کشور متولد می شوند، افزود: از هر ۱۰۰۰ تولد زنده، یک الی سه کودک کم شنوایی عمیق دوطرفه (ناشنوایی) دارند که در کشور ما عموما به ۴ تا ۵ کودک از هر هزار تولد می رسد.

 

وی گفت: قرن بیست و یکم قرن تحقیقات ارزنده و پیشرفت های شگرف در عرصه ناشنوایی است و اکنون امکان تشخیص کم شنوایی در بدو تولد و در زایشگاه وجود دارد و ضروری است. اقدامات پس از تشخیص کم شنوایی، ضامن موفقیت کودکان کم شنواست و در صورت عدم مداخله زودهنگام، حتی تشخیص کم شنوایی هم به تنهایی کمکی به کودک کم شنوا نخواهد کرد.


همچنین لازم است مداخلات به صورت خانواده محور زیر نظر کارشناسان مجرب و بر اساس اصول مورد توافق مجامع علمی جهان صورت گیرد.

 

موللی افزود: بر اساس بیانیه های جهانی به ویژه بیانیه غربالگری شنوایی نوزادان که ابتدا در سال ۱۹۹۵ توسط جمعی از دانشمندان جهان نوشته شد و بعدها در سال ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷ بخش هایی به آن اضافه شد، همه کودکان لازم است پس از تولد در روزهای نخست زندگی غربالگری شنوایی شوند و در صورت رد شدن در آزمون غربالگری برای تشخیص کامل و شروع مداخلات توانبخشی ارجاع شوند.

 

عضو هیات مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی ایران، گفت: کم شنوایی شایع ترین نقص هنگام تولد است و یک تا سه نوزاد در هر ۱۰۰۰ تولد زنده کم شنوا هستند و بعضی انواع کم شنوایی ها پیش رونده اند به این معنا که در ابتدای تولد، کودک کم شنوایی ندارد اما به تدریج کم شنوایی ظاهر می شود و پیشرفت می کند. همچنین علل متفاوتی نیز می توانند سبب کم شنوایی های اکتسابی شود.

 

وی افزود: در کشور ما حدود ۶۰ درصد کم شنوایی ها ناشی از ازدواج های فامیلی است و متاسفانه بیش از ۹۵ درصد کودکان ناشنوا، والدین شنوا دارند که از ناشنوایی هیچگونه آگاهی ندارند.

 

دبیر علمی سمینار اظهار داشت: با همکاری کمیته بین المللی مداخله زودهنگام خانواده محور کم شنوایی( FCEI) و انجمن علمی شنوایی شناسی ایران، تاکنون ۳ سمینار استانی با هدف ارتقاء آگاهی های عمومی و تخصصی در خصوص لزوم شروع مداخلات توانبخشی قبل از  سه ماه نخست زندگی کودک کم شنوا برگزار شده و خوزستان چهارمین سمینار بود.

 

موللی گفت: تحقیقات دهه های اخیر نشان داده مهمترین عامل موفقیت کودکان کم شنوا، تشخیص زودهنگام در بدو تولد و مداخلات زودهنگام بلافاصله پس از تشخیص است.

 

چهارمین سمینار مداخله زودهنگام خانواده محور برای کودکان ناشنوا/کم شنوا، با همکاری انجمن علمی شنوایی شناسی، کمیته مطالعات ناشنوایی/کم شنوایی، مرکزتحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال و معاونت پژوهش دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و مرکز خانواده و کودک کم شنوای تبسم و مرکز کاشت حلزون خوزستان برگزار شد.

دفعات مشاهده: 2096 بار   |   دفعات چاپ: 408 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

همراه شویم







   

شمعدانی کیست؟

  • پایگاه اینترنتی معلولان ایران ـ شمعدانی ـ به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به تک تک افراد جامعه کشورعزیزمان ایران راه اندازی شده است.
    شمعدانی به یک درد مشترک می پردازد.
  • درد قریب به بیست میلیون شهروند ایرانی یعنی " معلولیت " ؛ شهروندانی که با موضوع معلولیت دست به گریبانند حال یا خود عضوی دچار معلولیت دارند یا یکی و شاید دو یا سه یا ... نفر از اعضای خانواده اشان معلولیت دارند یا عضو تیم بزرگ و دلسوز توانبخشی ایران می باشند.
  • در شمعدانی می توانید از اهم اخبار معلولان، مناسب سازی محیط های شهری ( چه در همین تهران خودمان و چه در روستای خود شما)، بحث و جدلهای دولتمردان درباره معلولان، ورزش، قوانین و مقرارت کشوری و بین المللی، مقاله های مفید و سودمند و هر مطلبی مرتبط با معلولیت آگاه شوید.

اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 53 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 117 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 25116451 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 2333 بازدید

شمعدانی حمایت می کند


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شمعدانی | پایگاه اینترنتی معلولان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb