حق نابینایان تنها فعالیت در بخش تلفن خانه ادارات و سازمان ها نیست

 | تاریخ ارسال: 1396/8/16 | 

حق نابینایان تنها فعالیت در بخش تلفن خانه ادارات و سازمان ها نیست


مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: حق نابینایان با استعداد فعالیت در بخش تلفن خانه ادارات و سازمان ها نیست.

 

زهرا ناصران: نابینایان همیشه از یک مشکل اساسی که بیکاری نام دارد گلایه کرده و انتظاراتی برای حمایت از اداره کل بهزیستی استان دارند و آن حمایت ها پیگیری سهمیه سه درصدی اشتغال معلولان توسط این اداره کل است، در این راستا گفتگویی با محسن ارشدزاده مدیرکل بهزیستی استان ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید:

* چند درصد آمار جمعیت استان را نابینایان تشکیل می دهند؟

۱۹ هزار نفر نابینا در آذربایجان شرقی وجود دارد و حدود هفت هزار نفر آن از خدمات مستمری بهزیستی بهره مند هستند و مابقی آنها نیز بر حسب نیاز خدمات دریافت می کنند.

 

*اداره کل بهزیستی استان درراستای اشتغالزایی نابینایان چه اقداماتی انجام داده است؟

توانمندسازی و پیگیری سه درصدی اشتغال تمام معلولان و افراد نابینا که جزو افراد معلول به شمار می روند از مهم ترین برنامه های اداره کل بهزیستی استان به شمار می رود و این اداره کل در راستای اشتغالزایی نابینایان آموزش های لازم را برای آنها ارایه می دهد تا این افراد با خود اشتغالی دیگر وابسته به دیگران نباشند.

 

سازمان بهزیستی کشور و استان برای اشتغالزایی افراد معلول هماهنگی های لازم را با مرجع استخدام ها انجام می دهد تا در فراخوان استخدام ها سهمیه سه درصدی معلولان اعمال و لحاظ شود و سهمیه سه درصدی اشتغال در سازمان ها و ادارات شامل تمام نابینایان و کم بینایان، ناشنوایان، معلولان جسمی و حتی ذهنی است و معلولان جسمی که در حد متوسط بیمار هستند و توانایی برای انجام کاری را دارند شامل این سهمیه سه درصدی هستند.

 

پیگیری برای فراخوان و آگهی استخدام و سهمیه سه درصدی معلولان و جذب استخدام تمام گروه های معلول جامعه از اقدامات اساسی این اداره کل است و نماینده بهزیستی استان در این کمیسیون های جذب معلولان برای استخدام دارند تا حق این قشر جامعه ضایع نشود.

 

فردی که در آگهی استخدام قبول شده و فرآیند استخدام را پشت سر گذاشته و تا مرحله نهایی که جذب می شود اداره کل بهزیستی استان اقدامات لازم را در زمینه پیگیری اشتغال معلولان انجام می دهد.

 

*آیا اعتقاد اداره کل بهزیستی استان بر این است که نابینایان تنها می توانند در شغل تلفن چی فعالیت کنند؟

خیر. اعتقاد ما بر این نیست که نابینایان تنها در زمینه تلفن خانه فعالیت کنند، بلکه فعالیت آنها بستگی به شرایط کاری ادارات و توانایی نابینایان اعتقاد ما بر این است که نابینایان تنها در بخش تلفن خانه ادارات فعالیت کنند.

 

بخش تلفن خانه یکی از مشاغلی است که نابینایان می توانند در این شغل فعالیت کنند، در اداره کل بهزیستی استان نابینایانی در پشت صدای مشاوره تلفنی خدمات روانشناسی ارایه می دهند و تحصیلات مرتبط به عنوان مشاور در این اداره فعالیت می کنند و تماس گیرنده نمی داند که پشت تلفن با فرد نابینایی صحبت می کند.

 

هر اداره و سازمان متناسب با توانایی نابینایان می تواند از توانایی این قشر بهره مند شود و یکی از نمونه های بارز این امر فعالیت یکی از کم بینایان به اسم روح الله ساعی در کتابخانه مرکزی تبریز است که شهرام خدایی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان با شناسایی توانایی های وی او در بخش ویژه نابینایان کتابخانه مرکزی تبریز استخدام کرده و او با توجه به آشنا بودن به نیازهای نابینایان در این بخش اقدام به تهیه و تولید کتابهای گویا و با خط بریل می کنند و این اقدام شایسته و قابل تقدیری است.

 

با توجه به اینکه نابینایانی که در مقاطع بالاتر تحصیل می کنند نیاز به دسترسی به کتاب های تخصصی دارند، اما متاسفانه آمار کتاب های گویا و چاپ شده با خط بریل کم بود و مناسب سازی اطلاعات نیز از جمله نیازهای نابینایان به شمار می رفت که با استخدام یکی از کم بینایان این مشکل نیز به زودی رفع خواهد شد.

 

ما بر این باور نیستیم که اداره ای که نابینایی را استخدام کند باید در بخشی کار بدهد که فعالیت در آن بخش نیاز به بینایی داشته باشد، اما با شناسایی و ظرفیت نابینایان و متناسب با آموخته ها و استعدادها می توانند از این قشر در بخش های دیگر اداره خود بهره مند شوند.

 

*آیا شانس فعالیت به غیر از تلفن خانه برای نابینایان به خصوص نابینایان دارای تحصیلات عالی در سازمانها و ادارات وجود دارد؟

متاسفانه برخی از نابینایان بر این عقیده هستند که ما اگر تحصیلات بالایی هم داشته باشیم، پس از سال ها تحصیل باید در دانشگاه ها پشت میز تلفن خانه می نشینیم، نابینایان هرگز نباید به این فکر باشند بلکه با افزایش تحصیلات و توانایی های خود استعداد و ظرفیتشان را برای جامعه نشان دهند، خوشبختانه امروزه نابینایان در مدارس اداره کل آموزش و پرورش استثنایی استان به عنوان معلم فعالیت می کنند و جزو افراد موفق جامعه به شمار می روند.

 

*اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی در راستای حمایت از معلولان به خصوص  نابینایان و کم بینایان چه اقداماتی انجام داده است؟

اداره کل بهزیستی استان برنامه های مختلفی برای خدمات رسانی به نابینایان انجام می دهد که از جمله این برنامه ها حمایت های اجتماعی و اقتصادی است.

 

کمک به آموزش خانواده و خود افراد نابینا از جمله اقدامات اساسی اداره کل بهزیستی استان به شمار می رود، آموزش در مرحله نخست در زمینه جهت یابی برای تردد از سطح شهر و تقویت حواس لمسی است.

 

ارایه خدمات کمک تحصیلی برای دانشجویانی که در دانشگاه های غیر دولتی و آزاد مشغول به تحصیل هستند، اشتغالزایی، مسکن و ارایه لوازم ضروری زندگی و توانمندسازی آنها از دیگر اقدامات اداره کل بهزیستی استان در راستای خدمات رسانی به افراد نابینا است.

 

اداره کل بهزیستی استان با تامین وسایل آموزشی و توانبخشی که شامل عصای سفید و لوازم ابزاری برای آموزش و تحصیل و همچنین ارایه ساعت گویا و درشت نما برای کم بینایان است، با تهیه لوازم مورد نیاز و تجهیزات آموزشی از جمله فایل ها و دستگاه های برای ضبط صوت کتاب های درسی بو اسپیکر برای گوش دادن به فایل های صوتی به نابینایان خدمات ارایه می دهد.

 

*اداره کل بهزیستی استان از نهادهای مردمی معلولان به خصوص نابینایان چه حمایت هایی انجام می دهد؟

این اداره کل در راستای حمایت از گروه های مختلف معلولان برای اشتغالزایی آنها تلاش می کند و در خصوص دفاع از حق و حقوق خود تشکل هایی ایجاد شده  که این تشکل ها شامل جامعه نابینایان و موسسه نابینایان بصیر و کانون ناشنوایان و معلولان است و هدف از تشکیل این تشکل های مردمی پیگیری نیازهای افراد معلول جامعه است.

 

این تشکل ها برای تحقق و دفاع از حق و حقوق قانونی معلولان به وجود آمده و اداره کل بهزیستی استان نیز کمک های موردی به این تشکل ها انجام می دهد تا این تشکل ها به فعالیت خود ادامه دهند و حقوق خود را مطالبه کنند.

 

*به نظر شما نیازهای اصلی نابینایان چیست؟

بحث مناسب سازی فضاهای شهری و اداری از جمله ساختمان های عمومی و اداری جو نیازهای تمام معلولان به خصوص نابینایان است و مهم تر از این موارد دسترسی آنها به کتاب های مورد نیاز و مورد علاقه آنها است.

دفعات مشاهده: 1778 بار   |   دفعات چاپ: 426 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

همراه شویم







   

شمعدانی کیست؟

  • پایگاه اینترنتی معلولان ایران ـ شمعدانی ـ به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به تک تک افراد جامعه کشورعزیزمان ایران راه اندازی شده است.
    شمعدانی به یک درد مشترک می پردازد.
  • درد قریب به بیست میلیون شهروند ایرانی یعنی " معلولیت " ؛ شهروندانی که با موضوع معلولیت دست به گریبانند حال یا خود عضوی دچار معلولیت دارند یا یکی و شاید دو یا سه یا ... نفر از اعضای خانواده اشان معلولیت دارند یا عضو تیم بزرگ و دلسوز توانبخشی ایران می باشند.
  • در شمعدانی می توانید از اهم اخبار معلولان، مناسب سازی محیط های شهری ( چه در همین تهران خودمان و چه در روستای خود شما)، بحث و جدلهای دولتمردان درباره معلولان، ورزش، قوانین و مقرارت کشوری و بین المللی، مقاله های مفید و سودمند و هر مطلبی مرتبط با معلولیت آگاه شوید.

اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 53 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 65 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 25118554 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 4268 بازدید

شمعدانی حمایت می کند


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شمعدانی | پایگاه اینترنتی معلولان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb