راه‌اندازی مراکز پشتیبانی شغلی معلولان از سال آینده

 | تاریخ ارسال: 1396/6/12 | 

راه‌اندازی مراکز پشتیبانی شغلی معلولان از سال آینده



 
مدیرکل دفتر توان‌بخشی و توان‌پزشکی سازمان بهزیستی کشور گفت: از سال آینده، مراکز پشتیبانی شغلی برای معلولان در 10 استان به عنوان پایلوت راه‌اندازی می‌شود که زنجان یکی از آن‌ها است.

 

زهرا نوع‌پرست در نشست خبری با بیان اینکه 1140 مرکز توان‌بخشی و توان‌پزشکی در سطح کشور وجود دارد، اظهار کرد: مراکز روزانه آموزشی توانبخشی برنامه‌های خود را در راستای توانمندسازی و پیوند معلول با خانواده‌ها پیش می‌برد. این مراکز از وجود تیم‌هایی بهره می‌گیرد که بر اساس نوع معلولیت متفاوت‌اند و مراکز روزانه اوتیسم از وجود تیم‌های بسیار قوی برخوردارند.

 

این مسئول با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان، توسعه این مراکز در سطح کشور به‌ویژه مناطق محروم است، ادامه داد: در حال حاضر استان‌های محروم در کشور شناسایی شده و مقرر است که مراکز توان‌بخشی و توان‌پزشکی، معلولان این مناطق همانند سایر نقاط تحت آموزش‌های فراگیر از جمله هنردرمانی و بازی درمانی قرار گیرد.

 

وی با تاکید بر اینکه تامین انواع وسایل کمک توانبخشی برای معلولان به جد در برنامه‌های پیش روی سازمان قرار دارد، افزود: خوشبختانه سال‌های اخیر بودجه مورد نیاز برای تامین این وسایل مورد توجه دولت قرار گرفته است و امسال برای اولین‌بار، بودجه تامین وسایل کمکی برای برخورداری از اندام‌های مصنوعی به استان‌ها تخصیص داده خواهد شد.

 

نوع‌پرست تصریح کرد: علاوه بر این، امسال همه استان‌ها از بودجه سرانه ضایعه نخاعی برخوردار خواهند شد تا هیچ معلولی از تامین وسایل بهداشتی بی‌بهره نماند.

 

مدیرکل دفتر توان‌بخشی و توان‌پزشکی بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه به زودی بازبینی قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد، خاطرنشان کرد: در صورت تصویب قانون اصلاح شده حمایت از حقوق معلولان، زمینه برای به کارگیری فرد معلول در سیستم اداری و بخش خصوصی فراهم می‌شود و این می‌تواند گام بزرگی در راستای بهبود شرایط جامعه هدف باشد.

 

وی در ادامه با اشاره به فعالیت 300 مرکز توان‌بخشی حرفه‌ای در سطح کشور، یادآور شد: در این مراکز، معلولان شدید و متوسط با دریافت آموزش‌های اصولی برای ورود به بازار کار آماده می‌شوند. این در حالی است که هر کدام از مربیان مراکز پشتیبانی شغلی، 10 معلول را تحت پوشش قرار خواهند داد و مقرر است که مداخلات خود را تا دو سال بعد از اینکه معلول صاحب شغل شد نیز ادامه دهند.

 

نوع‌پرست تصریح کرد: یک میلیون و 300 هزار معلول تحت پوشش مراکز توان‌بخشی و توان‌پزشکی بهزیستی قرار دارند و متاسفانه 20 هزار نفر از معلولان ضایعه نخاعی بر اثر حوادث دچار معلولیت شده‌اند. در همین راستا، یکی از سیاست‌های سازمان، پیشگیری از معلولیت‌ها است و اجباری شدن مشاوره ژنتیک در برنامه ششم توسعه نقش پررنگی در کاهش معلولیت‌های مادرزادی خواهد شد.

 

وی افزود: در حال حاضر شنوایی‌سنجی و کاردرمانی جزو خدماتی است که با هزینه بالا به معلولان ارائه می‌شود؛ چرا که متاسفانه تحت پوشش بیمه تامین‌اجتماعی و طرح تحول سلامت قرار نگرفته است اما اصلاحیه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان بسته بیمه خدمات توانبخشی برای معلولان در نظر گرفته است و در صورت تصویب دولت را موظف می‌کند تا این خدمات را تحت پوشش بیمه قرار دهد.

دفعات مشاهده: 1905 بار   |   دفعات چاپ: 383 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

همراه شویم







   

شمعدانی کیست؟

  • پایگاه اینترنتی معلولان ایران ـ شمعدانی ـ به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به تک تک افراد جامعه کشورعزیزمان ایران راه اندازی شده است.
    شمعدانی به یک درد مشترک می پردازد.
  • درد قریب به بیست میلیون شهروند ایرانی یعنی " معلولیت " ؛ شهروندانی که با موضوع معلولیت دست به گریبانند حال یا خود عضوی دچار معلولیت دارند یا یکی و شاید دو یا سه یا ... نفر از اعضای خانواده اشان معلولیت دارند یا عضو تیم بزرگ و دلسوز توانبخشی ایران می باشند.
  • در شمعدانی می توانید از اهم اخبار معلولان، مناسب سازی محیط های شهری ( چه در همین تهران خودمان و چه در روستای خود شما)، بحث و جدلهای دولتمردان درباره معلولان، ورزش، قوانین و مقرارت کشوری و بین المللی، مقاله های مفید و سودمند و هر مطلبی مرتبط با معلولیت آگاه شوید.

اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 53 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 60 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 25176567 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 3602 بازدید

شمعدانی حمایت می کند


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شمعدانی | پایگاه اینترنتی معلولان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb