ایجاد شهر دوستدار معلول و سالمند

 | تاریخ ارسال: 1394/4/23 | 

تدوین سند جامع آسیبهای اجتماعی

ایجاد شهر دوستدار معلول و سالمند


مدیر کل بهزیستی استان تهران از تدوین سند جامع آسیبهای اجتماعی با همکاری استانداری خبر داد و گفت: طرح شهر دوستدار معلول و سالمند بزودی در منطقه ۲ راه اندازی می شود.
احمد دلبری در نشست خبری که روز سه شنبه به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد افزود:در حال حاضر ۱۵۹ ماموریت در سازمان بهزیستی انجام می شود که ارائه خدمات به معلولان، کودکان خیابانی، زنان بد سرپرست، کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست و ... از جمله آنهاست.

وی شعار بهزیستی را «تنها همه با هم می‌توانیم» عنوان کرد و گفت:این شعار همراه با فرمایشات مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان در حوزه خدمت‌رسانی به محرومان و نیازمندان سرلوحه کاری سازمان خواهد بود .

مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به تدوین سند جامع آسیب‌های اجتماعی با همکاری استانداری تهران تاکید کرد: پس از پایان ماه مبارک رمضان این سند تدوین خواهد شد و پس از شناسایی آسیبها در جهت کاهش آنها اقدامات لازم انجام خواهد شد.

دلبری با اشاره به اینکه در این سند آسیبهای مختلفی مانند طلاق، اعتیاد، کودکان کار و خیابان، کودک‌آزاری، زنان آسیب‌دیده و ... مورد توجه قرار خواهد گرفت ، افزود: به منظور تدین این سند که قابلیت اجرایی داشته باشد اعتبارات ویژه ای نیاز داریم .

وی با تاکید بر اینکه نرخ خودکشی در تهران نسبت به سایر شهرها کمتر است، اظهار داشت: همچنین در تصادفات برون شهری وضع تهران نسبت به شهرهای دیگر بهتر است البته در کنار فرصت‌ها در شهر تهران با یکسری تهدیدهایی نیز روبرو هستیم،بطوریکه بیشتر اتباع بیگانه در این استان هستند ضمن اینکه بخش زیادی از این افراد را کودکان کار و خیابانی تشکیل می دهند.

وی در موردآسیب‌های نو پدید در استان تهران نیز افزود: میزان این آسیب‌ها در حاشیه‌های شهر و سکونت گاه  های غیر رسمی قابل ملاحظه است و به همین دلیل حوزه پیشگیری سطح ۲ را در مناطق شهر تهران گسترش خواهیم داد.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به اینکه آمار زنان سرپرست خانوار در کشور ۱۲.۱ درصد است ، گفت: این آمار در شهر تهران ۱۳.۳ درصد است ضمن اینکه آمار ازدواج در کل کشور ۲.۴ درصد است که متأسفانه این آمار در تهران منفی ۲.۴ است همچنین آمار ازدواج‌هایی که منجر به تلاق می شود در کل کشور ۱۶.۳ درصد و در تهران ۳۱ درصد است و سالیانه یک الی دو درصد به این آمار افزوده می‌شود که پیش‌بینی می‌شود این آمار در سال ۹۴ به ۳۴ الی ۳۵ درصد برسد.

به گفته دلبری، در تهران ،  ۱۱ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی استان تهران قرار دارند که ماهیانه ۵۳ الی ۱۰۰ هزار تومان مستمری دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به فعالیت ۸ مرکز مداخله در بحران در استان تهران ، افزود: قصد داریم در ۲۲ منطقه تهران این مراکز را ایجاد کنیم که به زودی ۵ مرکز از آن در ۵ منطقه از تهران فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. همچنین ۷ مرکز مداخله در طلاق نیز در استان راه اندازی شده که سال گذشته ۲۲ هزار مورد مراجعه به این مرکز ثبت شده است.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به اینکه از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد، NGO و خیرین جهت ایجاد اشتغال برای جامعه هدف بهزیستی استفاده خواهیم کرد، گفت: باید جامعه را به مسائل اجتماعی حساس کنیم همانطور که شهروندان و خانواده‌ها به مسائل سلامتی خود حساس هستند باید به سلامت اجتماعی نیز حساسیت داشته باشند.

به گفته دلبری ، در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعیبهزیستی تنها نمی‌تواند اقدام کند به همین دلیل همکاری و حمایت دستگاههای دیگر ضروری است .

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۷۰۰ موسسه دولتی و غیر دولتی در تهران فعالیت می‌کند، گفت:در بحث واگذاری خوب عمل کرده ایم و  در بحث نظارت نیز باید اقدامات گسترده تری انجام دهیم.

وی افزود: شهرداری در زمینه ارائه خدمات حمل و نقل به معولان اقدامات موثری انجام داده است و ما نیز قصد داریم با تقویت انجامن‌های علمی و صنفی اقدامات ویژه ای را در امر مناسب‌سازی معابر جهت تردد معلولان، سالمندان و کودکان انجام دهیم.

دلبری به ایجاد شهر دوستدار معلول و سالمند اشاره کرد و اظهار داشت: بزودی با تعامل شهرداری تهران و جانمایی طرح شهر دوستدار سالمند در منطقه ۲ این مجموعه راه‌اندازی می شود.

منبع: مهر


دفعات مشاهده: 4620 بار   |   دفعات چاپ: 811 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

همراه شویم







   

شمعدانی کیست؟

  • پایگاه اینترنتی معلولان ایران ـ شمعدانی ـ به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به تک تک افراد جامعه کشورعزیزمان ایران راه اندازی شده است.
    شمعدانی به یک درد مشترک می پردازد.
  • درد قریب به بیست میلیون شهروند ایرانی یعنی " معلولیت " ؛ شهروندانی که با موضوع معلولیت دست به گریبانند حال یا خود عضوی دچار معلولیت دارند یا یکی و شاید دو یا سه یا ... نفر از اعضای خانواده اشان معلولیت دارند یا عضو تیم بزرگ و دلسوز توانبخشی ایران می باشند.
  • در شمعدانی می توانید از اهم اخبار معلولان، مناسب سازی محیط های شهری ( چه در همین تهران خودمان و چه در روستای خود شما)، بحث و جدلهای دولتمردان درباره معلولان، ورزش، قوانین و مقرارت کشوری و بین المللی، مقاله های مفید و سودمند و هر مطلبی مرتبط با معلولیت آگاه شوید.

اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 53 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 91 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 25180157 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 6703 بازدید

شمعدانی حمایت می کند


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شمعدانی | پایگاه اینترنتی معلولان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb