اقدامات شهرداری برای دسترسی معلولان ناکافی است

 | تاریخ ارسال: 1393/10/28 | 

اقدامات شهرداری برای دسترسی معلولان ناکافی است


معلولین در همه جوامع جز حساس ترین اقشار هستند که با مدیریت و آماده سازی فضای شهری برای حضور آنها می توان از توانشان استفاده کرد. همچنین آنها نیاز دارند تا با شناخت درست معلولیت و ناتوانی هایشان شهر را آماده کنیم.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در سال جاری بیان کرد آمار معلولیت در کشور طی دو سال اخیر از 10 به 15درصد افزایش یافته است. یحیی سخنگویی افزود: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، 15درصد از افراد هر جامعه معلول هستند که در ایران این آمار به بیش از 11 میلیون نفر می رسد، که سه درصد از این افراد دارای معلولیت های بسیار شدید هستند. با توجه به رشد معلولان در ایران آیا فضای شهری برای حضور آنان مناسب سازی شده است؟

محمد اسماعیل شیخ قرایی مدیرعامل انجمن فرهنگی، ورزشی، گردشگری معلولان پارس در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در مورد مشکلات این قشر در فضای شهری گفت: متاسفانه در زمینه حمل و نقل و مبلمان شهری شهرداری تهران قدم هایی برداشته اما کافی نیست و در موارد بسیاری نیز استاندارهای جهانی رعایت نشده است.

مثلا پیاده روهای خیابان ولیعصر از میدان راه آهن تا تجریش شیب مناسبی ندارد و حتی افراد سالم هم در آن ممکن است زمین بخورند چه رسد به کسی که با ویلچر در تردد است. این پیاده روها با موزایک هایی که بتواند نابینایان را در جهت یابی کمک کند مفروش شده اند اما فاصله پیاده رو با پل رعایت نشده است. و بین پیاده رو و پل فاصله است و معلولان قادر به استفاده از فضای شهری نیستند.

مدیرعامل انجمن فرهنگی، ورزشی، گردشگری معلولان پارس افزود: مورد دیگر نامناسب بودن شکل پلهای عابر است که یا فاصله زیادی از هم دارند و عصای نابینایان در آن گیر می کند یا عبور ویلچر از آن راحت نیست.از اینها گذشته چاله های شهری در شهرها ممکن است در گاهی مواقع برایش حفاظ گذاشته شود اما نابینا که ان را نمی بیند. گاهی هم هیچ حفاظتی از آن ها و دست اندازهای خیابان ها نیست . اما در کشورهای غربی از سیستم گویشی و نوشتاری برای آگاه سازی معلولان از چگونگی مسیر پیش رویی آنان استفاده می شود. همین طور در مورد مبلمان شهری سهمی برای معلولان در نظر گرفته نشده است.

او افزود: شهرداری تهران کار را به پیمانکاران می سپارد و خودش نظارتی بر مناسب سازی خیابان ها و معابر برای شهروندان معلول ندارد.

قرایی خاطرنشان کرد: متاسفانه مناسب سازی پیاده رو و فضای شهری مورد توجه کافی قرار نگرفته است  در حالی که ایران به کنوانسیون جهانی معلولان پیوسته و برای مناسب سازی فضاهای شهری الزام دارد.

مدیرعامل انجمن فرهنگی، ورزشی، گردشگری معلولان پارس بیان کرد: عابر بانک ها هم برای معلولان قابل استفاده نیست از دیگر سو سیستم حمل و نقل شهری هم نامناسب است. هرچند آقای قالیباف شهردار تهران سامانه حمل و نقل معلولان را دو سال است که راه اندازی کرده اما ضمن تشکر از ایشان باید بگویم این اتوبوس ها مناسب نیست و به اتوبوس های جدیدی که مجهزتر باشند نیاز داریم.

او خاطر نشان کرد: آقای هاشمی تشکری هزینه حمل و نقل معلولان را کاهش دادند و برای رفت و برگشت کرایه 1000 تومان درنظر گرفتند که جای تشکر دارد اما ناگان فعلی حجم زیاد معلولانی را که در تهران وجود دارد پاسخگو نیست. استفاده از اتوبوس های بی ار تی و سایر اتوبوس ها هم به علت فقدان طراحی متناسب با وضعیت معلولان کاملا غیرقابل استفاده برای انان است. بسیاری از ایستگاهای مترو هنوز آسانسور ندارد و وضعیت ایستگاه ها به گونه ای نیست که معلولان از ان استفاده کنند.

قرایی تاکید کرد: متاسفانه بهزیستی  توجه چندانی به وضعیت معلولان ندارند و تنها روز جهانی معلول از ما یاد می کنند. در حالی که معلولان شهروندان این کشور هستند و حق استفاده از تمام امکانات شهری را دارند اما در  طراحی شهری معلولان و سالمندان از نظر دور مانده اند.

انجمن فرهنگی، ورزشی، گردشگری معلولان پارس اولین ان جی اوی تخصصی در حوزه گردشگردی معلولان است که هدف ان برگزاری پارا تورهای گردشگری برای سالمندان و معلولان است. در این راستا استاندارهای جهانی برای گردشگری این دو قشر در آن رعایت می شود.

منبع: ایسکانیوز


دفعات مشاهده: 2264 بار   |   دفعات چاپ: 680 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

همراه شویم







   

شمعدانی کیست؟

  • پایگاه اینترنتی معلولان ایران ـ شمعدانی ـ به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به تک تک افراد جامعه کشورعزیزمان ایران راه اندازی شده است.
    شمعدانی به یک درد مشترک می پردازد.
  • درد قریب به بیست میلیون شهروند ایرانی یعنی " معلولیت " ؛ شهروندانی که با موضوع معلولیت دست به گریبانند حال یا خود عضوی دچار معلولیت دارند یا یکی و شاید دو یا سه یا ... نفر از اعضای خانواده اشان معلولیت دارند یا عضو تیم بزرگ و دلسوز توانبخشی ایران می باشند.
  • در شمعدانی می توانید از اهم اخبار معلولان، مناسب سازی محیط های شهری ( چه در همین تهران خودمان و چه در روستای خود شما)، بحث و جدلهای دولتمردان درباره معلولان، ورزش، قوانین و مقرارت کشوری و بین المللی، مقاله های مفید و سودمند و هر مطلبی مرتبط با معلولیت آگاه شوید.

اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 53 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 37 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 25171439 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 2897 بازدید

شمعدانی حمایت می کند


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شمعدانی | پایگاه اینترنتی معلولان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb