چه طور رمپ مناسب انتخاب کنیم؟

 | تاریخ ارسال: 1401/12/11 | 

چه طور رمپ مناسب انتخاب کنیم؟

 
رمپِ ویلچر سطح شیب‌داری است که می‌توان از آن به جای پله استفاده کرد یا در کنار پله نصب کرد. این وسیله ورود افرادی که از ویلچر استفاده می‌کنند، مادرانی که کالاسکه به همراه دارند، یا سایر وسایل چرخدار به ساختمان را آسان‌تر می‌کند، همچنین به کمک رمپ می‌توان راحت‌تر و بدون دردسر بین نقاط مختلف ساختمان با ارتفاع‌های متفاوت حرکت کرد. یافته‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد رمپ نسبت به ویلچر تاریخی قدیمی‌تر دارد و به یونان باستان برمی‌گردد. رمپ ویلچر می‌تواند دائمی، نیمه دائمی یا قابل حمل باشد. نمونه‌ی دائمی آن بوسیله‌ی پیچ و مهره در محل مورد نظر ثابت می‌شود. رمپ‌های نیمه دائمی روی سطح زمین یا کف بتنی قرار می‌گیرند و معمولاً برای استفاده‌ی کوتاه مدت است.
جنس رمپ ویلچر
رمپ‌ها معمولاً از آلومینیوم، بتن، آهن یا چوب ساخته می‌شوند. جنس رمپ‌های قابل حمل عمدتاً از آلومینیوم است و معمولاً برای راحتی در حمل و نقل قابل جمع شدن هستند که البته به دلیل قالب های ساخت گران قیمت قیمت رمپ ویلچر زیاد خواهد بود. رمپ‌های قابل حمل بیشتر برای خانه‌‌ها و ساختمان‌ها استفاده می‌شود، اما برای حمل یک وسیله‌ی غیرمتحرک به داخل کامیونت و ون نیز می‌توان‌ از آن استفاده کرد. طراحی رمپ باید با دقت بالا صورت بگیرد تا کارآیی مفیدتری داشته باشد. در بسیاری از کشورها برای ساخت و طراحی آن از قانون حداقل عرض و حداکثر شیب پیروی می‌کنند.
به طور کلی، شیب کم و ملایم برای پیمایش ویلچر راحت‌تر و در یخبندان نیز ایمنی بالا‌تری دارد. بهرحال این موضوع هم حائز اهمیت است که در بسیاری از مکان‌ها با ارتفاع‌های گوناگون به این وسیله نیاز است، یا حتی ممکن است مجبور باشند مسافت زیادتری را حرکت کنند. از این رو در بسیاری از کشورها استفاده از رمپ ویلچر یا سایر امکانات تسهیل‌کننده‌ی دسترسی به ساختمان باید مطابق با آیین‌نامه‌ی ساختمانی باشد.
کنوانسیون سازمان ملل متحد در سطح بین‌المللی مطابق با قانونِ وضع شده برای افراد معلول، کشورها را موظف می‌کند تا اقداماتی در جهت آسایش و راحتی افراد معلول انجام دهند، به عنوان مثال انجام کارهایی که به آنها کمک کند تا مستقل زندگی کنند و در همه‌ی جنبه‌های زندگی مشارکت داشته باشند. همچنین کشورها را وادار می‌کند تا حداقل استانداردها و دستورالعمل‌ها را رعایت کنند.
استانداردهای طراحی
طبق قانون آمریکایی‌های دارای معلولیت استفاده از شیب ۱:۱۲ برای ویلچر الزامی است، یعنی به ازای هر ۳۰ سانتی‌متر رمپ حدود ۵/۲ سانتی‌متر شیب لازم است. برای مثال ارتفاع ۵۰ سانتی‌متری به رمپ حداقل ۶ متری نیاز دارد. رمپ‌ها می‌توانند تا حد نیاز طولانی باشند، اما طول رمپ‌های مناسب ویلچر نباید از ۹.۱۴ متر بیشتر شود. در کاربردهای مسکونی معمولاً نیازی به پیروی از این قانون نیست، زیرا این قانون فقط برای شرایط تجاری صدق می‌کند. دستورالعمل بریتانیا همانند قانون تبعیض معلولیت (۱۹۹۵) و قانون برابری (۲۰۱۰) حداکثر شیب ۱:۱۲ را توصیه می‌کند (به استثنای ساختمان‌های موجود)؛ «رمپ‌ها باید تا حد امکان دارای شیب ملایم باشند» و حداکثر شیب مجاز ۱:۱۲ است.
با همه‌ی این تفاسیر برای بعضی از ساختمان‌ها استثنا وجود دارد. گاهی در هنگام بازسازی ساختمان از رمپ‌های کوتاه‌تر با شیب بیشتر استفاده می‌شود. رمپ‌ها می‌توانند حداکثر ۱۰ متر طول داشته باشند، که البته این امر منوط به بودن یک سطح مسطح در بین مسیر رمپ است. این میزان شیب مجاز (۱:۱۲) در صورتی برای رمپ‌های غیرمسکونی استفاده می‌شود که طول آن بیش از ۲ متر نباشد. شیب مجاز برای رمپ ۱۰ متری نباید بیشتر از ۱:۲۰ باشد. با توجه به میزان استانداردی که در بالا ذکر شد، میزان تندی شیب بین دو عددی ذکر شده در بالا به صورت تصاعدی تغییر می‌کند.
رمپ مناسب وسایل نقلیه
وسایل نقلیه‌ای مانند اتوبوس، تاکسی، ون، خودرو، ممکن است به منظور راحتی در سوار شدن و پیاده شدن رمپ داشته باشند، که هم می‌تواند به صورت طراحی داخلی روی خودرو نصب شده باشد و یا به صورت مدل قابل حمل ارائه شود. اکثر شرکت‌های خودروسازی تخفیفاتی برای رمپ‌های قابل حرکت و تجهیزات کمکی ارائه می‌دهند.
قیمت رمپ سیار برای ویلچر
شرکت لرد تولید کننده رمپ در اندازه های مختلف است که می توانید در بخش فروشگاه لرد و با خرید رمپ سیار آن را دریافت کنید. این رمپ ها اقتصادی هستند و قیمت مناسبی دارند.

کلیدواژه ها: مشکلات مناسب سازی | بازنشستگی پیش از موعد معلولان | عدم تخصیص اعتبار اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان | سازمان برنامه و بودجه |


دفعات مشاهده: 643 بار   |   دفعات چاپ: 88 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

همراه شویم







   

شمعدانی کیست؟

  • پایگاه اینترنتی معلولان ایران ـ شمعدانی ـ به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به تک تک افراد جامعه کشورعزیزمان ایران راه اندازی شده است.
    شمعدانی به یک درد مشترک می پردازد.
  • درد قریب به بیست میلیون شهروند ایرانی یعنی " معلولیت " ؛ شهروندانی که با موضوع معلولیت دست به گریبانند حال یا خود عضوی دچار معلولیت دارند یا یکی و شاید دو یا سه یا ... نفر از اعضای خانواده اشان معلولیت دارند یا عضو تیم بزرگ و دلسوز توانبخشی ایران می باشند.
  • در شمعدانی می توانید از اهم اخبار معلولان، مناسب سازی محیط های شهری ( چه در همین تهران خودمان و چه در روستای خود شما)، بحث و جدلهای دولتمردان درباره معلولان، ورزش، قوانین و مقرارت کشوری و بین المللی، مقاله های مفید و سودمند و هر مطلبی مرتبط با معلولیت آگاه شوید.

اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 53 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 56 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 25116224 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 2188 بازدید

شمعدانی حمایت می کند


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شمعدانی | پایگاه اینترنتی معلولان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb